Comentarii

Bogdan Biszok, Golin: Listarea Hidroelectrica, rolul comunicării într-o ofertă publică iniţială de vânzare de acţiuni

Listarea Hidroelectrica la Bursa de Valori Bucureşti a fost un succes, iar oferta publică iniţială a fost a treia cea mai mare pe o bursă din Europa Centrală şi de Est. Băncile de investiţii, consultanţii şi avocaţii au făcut o treabă excelentă, însă, nu trebuie trebuie omis din vedere un element extrem de important: “comunicarea”.

Ofertă Publică Iniţială (IPO) este una dintre modalităţile prin care firmele pot intra pe piaţa bursieră şi pot obţine statutul de companie publică. În timp ce consilierii financiari, consilierii juridici şi brokerii joacă un rol crucial în desfăşurarea unei oferte publice iniţiale, este esenţial să nu se neglijeze impactul semnificativ al relaţiilor publice (PR) pe parcursul întregului proces. În cazul listării Hidroelectrica, acest aspect a fost gestionat cu profesionalism de un consorţiu care a inclus atât consultanţi locali cât şi internaţionali.

Decizia adunării generale extraordinare a acţionarilor Fondului Proprietatea din data de 15 noiembrie 2022, de aprobare a listării întregului pachet de acţiuni de 19,94% a venit ca urmare a unui efort susţinut de comunicare, început din anul 2016. Fondul Proprietatea şi Franklin Templeton au militat în tot acest timp pentru îmbunătăţirea standardelor de guvernanţă corporativă în companiile de stat, pentru stabilitate legislativă şi au menţinut pe agenda publică subiecte precum avantajele listării la bursă a companiilor de stat şi dezvoltarea pieţei locale de capital. Comunicarea constantă şi transparentă cu mass-media, cu investitorii şi piaţa de capital a consolidat încrederea în compania Hidroelectrica şi a generat interesul investitorilor.

Cum ar trebui să procedeze, însă, o companie care doreşte să se listeze pe Bursa de Valori din Bucureşti şi nu se bucură de notorietatea Hidroelectrica? Din punct de vedere al planului de comunicare, în procesul de listare există patru etape: pregătirea, anunţul IPO, perioada de subscriere şi tranzacţionarea.

În etapa de pregătire a IPO, compania trebuie să efectueze un audit de comunicare care să conţină o analiză a imaginii existente a companiei în piaţă şi a reputaţiei persoanelor din conducere. Consultanţii în comunicare ţin cont de relaţiile pe care compania le are cu mass-media, se analizează concurenţa, informaţiile negative deja existente în spaţiul public şi posibilele situaţii de criză ce pot apărea. Ca urmare, este esenţial ca această colaborare între companie şi consultanţii în comunicare să înceapă cu cel puţin un an înainte pentru că în cazul unui IPO vor dezgropate toate vulnerabilităţile companiei.

Pe lângă specialiştii în comunicarea vor veni restul consultanţilor. Astfel ca se va alcătui un grup de lucru format din companie (emitentul), brokeri, auditorul financiar şi avocaţii specializaţi în piaţă de capital. Din acest moment, toată comunicarea trebuie aprobată de Review Committee & echipa juridică. Toate părţile implicate sunt informate despre regulile de comunicare ce prevăd ca înainte de anunţarea oficială a listării (publicarea ITF – intention to float), nu poate fi făcut niciun comentariu cu privire la listare, iar informaţia comunicată trebuie să fie consistentă, factuală, verificabilă şi să nu conţină previziuni. În plus, nu este recomandat să se facă comentarii cu privire la ofertă sau la potenţialele beneficii de a investi în acţiunile companiei.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button