PeliPartners: Utilizarea algoritmilor în activitatea companiilor, în special a celor de stabilire a preţurilor, poate avea în anumite situaţii şi efecte negative
Autorităţile de concurenţă au observat în ultimii ani că utilizarea algoritmilor în activitatea companiilor, în special a celor de stabilire a preţurilor, poate avea în anumite situaţii şi efecte negative, în special prin facilitarea de practici coluzive – coordonări între concurenţi pentru a obţine beneficii supra-competitive, în detrimentul bunăstării consumatorilor, arată o analiză a casei de avocatură PeliPartners.
Automatizarea proceselor interne este prezentată tot mai adesea drept element cheie pentru succesul unei afaceri. Utilizarea de astfel de soluţii, care au la bază algoritmi, le permite companiilor să fie mai inovative şi eficiente.
„Algoritmii ne influenţează o mare parte a vieţii noastre economice, fie că ne gândim la ratele de la bancă, la rezultatele unei căutări pe un motor de căutare, pe site-uri de comparare a preţurilor sau accesarea unor curse de ride – sharing. În toate aceste împrejurări, în spate se află o serie de algoritmi care determină informaţia ce ni se afişează. Este important de cunoscut că sunt situaţii şi modalităţi prin care algoritmii, în special algoritmii de calcul al preţurilor, pot duce la încălcarea regulilor de concurenţă”, a explicat Oana Bucşa, Senior Associate PeliPartners.
Utilizarea algoritmilor ca suport sau facilitatori ai unei coordonări între companii concurente
Aceasta are loc atunci când două sau mai multe companii se coordonează să elimine concurenţa pe piaţă – spre exemplu fixând preţul de vânzare al produselor sau împărţind clienţii – şi aleg să implementeze, monitorizeze sau chiar să ascundă înţelegerea anticoncurenţială cu ajutorul algoritmilor – prin criptarea datelor.