PwC România: Uniunea Vamală a Uniunii Europene se pregăteşte pentru cea mai mare reformă de la înfiinţare: Implicaţii importante, în special, pentru comerţul electronic
Cea mai ambiţioasă reformă a Uniunii Vamale a Uniunii Europene (UE) de la înfiinţare şi până în prezent, anunţată de Comisia Europeană pe 17 mai, îşi propune să simplifice cerinţele de raportare şi să reducă timpul pentru procesele vamale. Astfel, atât firmele, cât şi autorităţile vamale vor obţine economii de miliarde de euro prin diminuarea costurilor de conformitate. Prin aceste propuneri, Comisia Europeană ar dori să atingă trei obiective importante: să stabilească un nou parteneriat cu întreprinderile, să aibă o abordare mai inteligentă a controalelor vamale şi să treacă către o abordare mai modernă a comerţului electronic.
Reforma se impune ca necesară pe fondul majorării volumului comerţului, în special al celui electronic, nivelului ridicat al fraudelor din acest domeniu, creşterii numărului de standarde UE care trebuie verificate la frontieră, precum şi a crizelor geopolitice şi realităţilor economice în schimbare.
Viitoarea uniune vamală se va baza pe două instrumente: o nouă Autoritate vamală a UE şi Centrul de date vamale UE (The EU Customs Data Hub)
Astfel, noua autoritate vamală a UE va asigura şi supraveghea o interfaţă unică la nivelul uniunii – Centrul de date vamale UE, care va înlocui practic infrastructura IT vamală existentă în statele membre şi care va însemna economii de până la două miliarde de euro pe an la costurile de funcţionare.
Prin noul centru de date, toate statele membre vor avea acces la aceleaşi date în timp real şi vor putea pune în comun informaţiile, pentru a răspunde mai rapid şi mai eficient la riscuri. De asemenea, cu sprijinul Autorităţii Vamale a UE, acestea vor desfăşura controale vamale doar acolo unde este necesar.
În plus, firmele care vor introduce mărfuri în UE vor putea să înregistreze toate informaţiile privind produsele şi lanţurile lor de aprovizionare în acest portal unic. Acesta va compila datele furnizate de firme, iar cu ajutorul inteligenţei artificiale, va oferi autorităţilor o imagine de ansamblu privind circulaţia mărfurilor şi a lanţurilor de aprovizionare. În plus, comercianţii vor putea introduce în portal aceleaşi informaţii pentru a acoperi mai multe transporturi, economisind astfel timp şi bani.
O veste bună este că cele mai transparente şi stabile lanţuri de aprovizionare (comercianţii „Trust & Check”) se vor deplasa prin aşa-numitele „culoare verzi” şi îşi vor putea pune mărfurile în circulaţie în UE fără nicio intervenţie vamală activă.
Mai multe responsabilităţi pentru comerţul electronic
Prin măsurile propuse, platformele online vor deveni actori-cheie pentru respectarea obligaţiilor vamale în cazul bunurilor vândute online în UE. Aceasta reprezintă o schimbare majoră faţă de sistemul vamal actual, care plasează responsabilitatea pe umerii consumatorului individual şi ai transportatorilor.
Comercianţii online vor avea obligaţia de a se ocupa de toate formalităţile vamale şi vor trebui să demonstreze că bunurile pe care le vând în UE respectă toate standardele şi legislaţia europeană privind importurile, asigurându-i pe consumatori că taxele pentru bunurile lor au fost plătite şi că acestea snt sigure în conformitate cu standardele UE.
O altă modificare vizează firmele care comercializează produse online şi care vor trebui să perceapă taxele vamale în avans,