PeliPartners: Proiectul Codului Urbanismului – reformele majore privind autorizaţiile de construire necesită precizie legislativă
Oana Bădărău, partener şi Ioana Waszkiewicz, Senior Associate Real Estate & PPP PeliPartners
Reformele propuse în proiectul de lege privind Codul amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor – Codul Urbanismului – sunt substanţiale şi potenţial binevenite, însă, pentru succesul implementării acestor reforme, este necesar un plus de precizie juridică.
Proiectul de lege a intrat în dezbatere parlamentară în luna aprilie 2023. Domeniul autorizării lucrărilor de construire a fost unul dintre cele mai active domenii din punct de vedere legislativ în ultimii 20 ani – de la a doua republicare în 2004, Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii a suferit nu mai puţin de 51 modificări. Prin urmare, o reglementare unitară şi care să răspundă problemelor practice este o provocare.
„Ca observaţie generală, deşi exerciţiul unificării legislaţiei în construcţii este, teoretic, unul util, în forma actuală, proiectul Codului Urbanismului nu tratează unele situaţii practice, semnalate în mod repetat de mediul privat, şi nu preia unele soluţii coerente din legislaţia actuală, autorii optând pentru o restructurare a întregului domeniu. Având în vedere că proiectul se află în prezent în faza de dezbatere şi consultări, fiind, aşadar, încă un document în lucru, este necesar ca actorii implicaţi în procesul legislativ să aibă în vedere completarea şi clarificarea lui astfel încât rezultatul să adreseze aceste aspecte de o manieră coerentă şi corectă, arată analiza PeliPartners”, explică Oana Bădărău, partener şi coordonatoarea practicii Real Estate & PPP PeliPartners.
Proiectul Codului Urbanismului, înregistrat pe agenda Senatului României sub nr. L195/2023, reuneşte într-un act unitar trei acte normative principale, respectiv Legea amenajării teritoriului şi urbanismului nr. 350/2001 („Legea nr. 350/2001”), Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii („Legea nr. 50/1991”) şi Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, precum şi o serie de alte acte normative secundare.
„Autorităţile au nevoie de un plus de precizie legislativă pentru clarificarea intenţiei legiuitorului în anumite cazuri, pentru evitarea unui vid legislativ în alte cazuri şi pentru a integra în noul Cod al Urbanismului măsurile implementate până în prezent în Legea nr. 50/1991 cu privire la proiectele de energie regenerabilă”, explică Ioana Waszkiewicz, Senior Associate Real Estate & PPP PeliPartners.
Proiectul de lege privind Codul Urbanismului
Proiectul este considerat de iniţiator cel mai important act normativ în construcţii din ultimii 20 de ani şi reprezintă o reformă asumată de România în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), instrument prin care România intenţionează atragerea de fonduri din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă al UE pentru investiţii şi reforme esenţiale în vederea redresării sustenabile şi pentru ameliorarea rezilienţei economice şi sociale.
În ceea ce priveşte emiterea autorizaţiilor de construire, Proiectul de Cod al Urbanismului vine cu instrumente de lucru noi: înfiinţarea unei Platforme Naţionale de planificare urbană şi teritorială şi autorizare a construirii, cu un ghişeu unic naţional de autorizare a construcţiilor, înfiinţarea Registrului Naţional al Construcţiilor ca bază de date pentru monitorizarea şi asigurarea performanţei construcţiilor.