Adrian Cristea şi Eduard Morariu, Filip & Company: Ce litigii trebuie raportate de către societăţile listate?
Conducerea unei societăţi admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată se regăseşte deseori în situaţia de a decide în ce măsură sunt îndeplinite condiţiile legale pentru ca anumite litigii să fie raportate. Informaţiile ce trebuie raportate pot fi deosebit de sensibile şi pot influenţa semnificativ preţul instrumentelor financiare emise de societate.
Acest articol prezintă principalele reguli ce trebuie avute în vedere într-o astfel de situaţie şi în ce condiţii poate fi amânată raportarea. Cu toate acestea, analiza trebuie făcută de la caz la caz, în funcţie de circumstanţele concrete ale litigiului şi ţinând cont inclusiv de ghidurile ESMA (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe) şi ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară din România).
Ce litigii trebuie raportate?
În esenţă, trebuie raportate litigiile în care este implicat emitentul, cu condiţia ca respectiva informaţie să intre în categoria informaţiilor privilegiateş1ţ. Conceptul de informaţie privilegiată este descris de art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014ş2ţ.
Cu privire la emitenţi, informaţiile privilegiate reprezintă acele informaţii care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
♦ au un caracter precis;
♦ nu au fost făcute publice;
♦ se referă în mod direct sau indirect la unul sau mai mulţi emitenţi sau la unul sau mai multe instrumente financiare; şi
♦ în cazul în care ar fi făcute publice, ar putea influenţa semnificativ preţul instrumentelor financiare în cauză sau al instrumentelor financiare derivate conexe.
Art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 descrie ce tip de informaţii poti fi considerate ca având caracter precis.
Art. 7 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 descrie conceptul de „informaţii care, în cazul în care ar fi făcute publice, ar putea influenţa semnificativ preţul instrumentelor financiare”. Sfera acestei noţiuni cuprinde acele informaţii pe care un investitor rezonabil este probabil că le va utiliza în fundamentarea deciziilor sale de investiţii.
În ce formă şi când trebuie făcută raportarea?
Conţinutul publicării trebuie să facă referire toate elementele relevante cu privire la litigiul respectiv, în conformitate cu Anexa nr. 12 de la Regulamentul ASF nr. 5/2018.
Raportarea se face prin publicarea informaţiei pe site-ul de internet al emitentului, care are obligaţia să menţină informaţia pentru cel puţin 5 ani, în conformitate cu art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014. Regulamentele aplicabile pieţei pe care se tranzacţionează valorile mobiliare emise pot impune publicarea raportului şi pe site-ul oficial al respectivei pieţe (e.g. BVB).
Raportarea se realizează de îndată ce este posibil, dar fără a depăşi 24 de ore de la producerea evenimentului sau de la data luării la cunoştinţă de către emitent cu privire la litigiu. Condiţiile amânării raportării vor fi analizate, pe scurt, mai jos.
Care sunt condiţiile pentru ca raportarea litigiului să fie amânată?
Un emitent poate amâna pe propria răspundere publicarea informaţiilor privilegiate numai dacă sunt îndeplinite toate condiţii de mai josş3ţ:
♦ publicarea imediată ar putea prejudicia interesele legitime ale emitentului;