PeliPartners: Trei evoluţii legislative cheie din 2022 care au reconfigurat responsabilităţile companiilor în materie de concurenţă
Companiile din România s-au confruntat în anul 2022 cu o serie de modificări legislative, care au reconfigurat responsabilităţile acestora în materie de concurenţă, arată o analiză a casei de avocatură PeliPartners.
„Modificările sunt menite să răspundă unor disfuncţionalităţi din anumite segmente din piaţă, respectiv necesităţii de a interveni şi preveni potenţiale riscuri de securitate sau ordine publică derivate din zona de investiţii”, a explicat Oana Bucşa, Senior Associate PeliPartners.
Responsabilităţi suplimentare pentru operatorii economici activi pe lanţul agricol şi alimentar
Un prim demers a constat în transpunerea la nivel naţional a Directivei (UE) 2019/633 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, prin intermediul Legii nr. 81/2022.
„Necesitatea adoptării acestei reglementări are la bază riscul comercial crescut în cazul produselor agricole şi alimentare, datorită caracterului perisabil sau sezonier al unora dintre produse. Un alt aspect avut în vedere a fost aptitudinea situaţiilor de dependenţă economică de a conduce în practică la impunerea de către operatorii economici cu o putere financiară superioară a unor practici comerciale neloiale asupra operatorilor mai mici”, a explicat Cătălina Burcă-Andonie, Associate PeliPartners.
Pe acest fond, soluţia legislativă aleasă a fost de a interzice, în relaţiile comerciale caracterizate printr-o putere de negociere inferioară a furnizorilor, un set de practici care riscă să impună un transfer nejustificat şi disproporţionat al riscului economic asupra acestora sau să ducă la o inegalitate semnificativă în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile părţilor.
Atât la nivel european, cât şi la nivel naţional, s-a considerat că cifra de afaceri anuală permite o aproximare adecvată a puterii relative de negociere, astfel că au fost definite intervale specifice de cifră de afaceri în care operatorii economici trebuie să se încadreze pentru ca legea să fie aplicabilă.
Printre practicile comerciale calificate drept neloiale enumerăm:
- returnarea către furnizor a produselor agricole şi/ sau alimentare nevândute;
- impunerea către furnizor a unei plăţi pentru listarea sau expunerea spre vânzare a produselor sale agricole şi alimentare;
- delistarea, ameninţarea cu delistarea sau retragerea de la expunere a unuia sau mai multor produse agricole şi/ sau alimentare, în scopul de a pune presiune sau exercita represalii comerciale împotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;
- modificarea unilaterală a clauzelor unui contract comercial cu privire la frecvenţa, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole şi alimentare, standardele de calitate, condiţiile de plată, preţurile sau în ceea ce priveşte furnizarea de servicii.
Autoritatea competentă să cerceteze şi să sancţioneze încălcări ale Legii nr. 81/2022 este Consiliul Concurenţei, care poate aplica amenzi între 250.000 lei şi 500.000 lei, respectiv 500.000 lei şi 600.000 lei, după caz, atât pentru săvârşirea de practici comerciale neloiale, cât şi pentru furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare autoritatea, nefurnizarea informaţiilor şi documentelor solicitate, refuzul nejustificat de a se supune unei inspecţii sau nerespectarea măsurilor impuse de autoritate.
Legea prevede o sancţiune,