Comentarii

Opinie Bogdan Mărculeţ, Senior Managing Associate, şi Ştefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociaţii | Deloitte Legal: Notificarea de conformare în cazul inspecţiei sau verificării situaţiei fiscale personale – în ce cazuri va fi transmisă şi care sunt excepţiile?

Notificarea de conformare, reglementată prin OUG 188/2022 prin care au fost aduse modificări Codului de procedură fiscală, reprezintă un pas important în vederea încurajării conformării voluntare la plata impozitelor şi taxelor. Autorităţile au propus, recent, şi legislaţia secundară necesară, care detaliază situaţiile în care contribuabilii pot primi o astfel de notificare, dar mai ales excepţiile, respectiv cazurile în care organele fiscale pot demara inspecţia sau verificarea situaţiei fiscale personale chiar dacă nu au emis, în prealabil, o notificare de conformare.

Conform legislaţiei adoptate la finalul anului trecut, notificarea va fi transmisă contribuabililor anterior selectării acestora pentru inspecţia fiscală sau verificarea situaţiei fiscale personale şi va cuprinde riscurile fiscale identificate la contribuabil, astfel încât acesta să aibă posibilitatea să îşi reanalizeze şi să îşi corecteze situaţia fiscală, în termen de 30 de zile de la data comunicării. În cadrul acestui termen, contribuabilul poate fi sigur că nu va fi selectat pentru control. După cele 30 de zile, dacă riscurile fiscale menţionate în notificare se menţin, organul fiscal va putea demara inspecţia fiscală sau verificarea situaţiei fiscale personale. Contribuabilii cu risc fiscal ridicat, care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificaţi, sunt supuşi obligatoriu fie unei inspecţii fiscale/verificări a situaţiei fiscale personale, fie unei verificări documentare.

Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecţie sau verificarea situaţiei fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, şi să evite, astfel, declanşarea controlului, pe viitor, legiuitorul doreşte încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaţionale ale administraţiilor fiscale moderne.

Această schimbare de abordare, menţionată şi de reprezentantele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) – Daniela Teodoru, Director General, Direcţia Generală Coordonare Control Fiscal, şi Sia Jiru, Director, Direcţia Generală Coordonare Control Fiscal, în cadrul unui eveniment organizat de Deloitte, este bine-venită, în contextul în care România se confruntă cu un decalaj mai pronunţat în ceea ce priveşte colectarea taxelor şi impozitelor, prin comparaţie cu alte state europene.

Avantajele preconizate ale notificării de conformare

Aplicarea în practică a reglementării ar trebui să genereze avantaje pentru ambele părţi ale raportului juridic fiscal. Din perspectiva contribuabilului, principalul avantaj este acela că, prin conformarea voluntară şi remedierea anticipată a riscurilor, poate demonstra autorităţii fiscale că nu mai există motive să demareze inspecţia fiscală sau verificarea situaţiei fiscale personale. Astfel, resursele umane şi financiare care, în trecut, erau alocate pentru gestionarea controlului, deseori cronofag, vor putea fi utilizate mai eficient pe viitor.

De asemenea, chiar şi în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare şi, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situaţiei sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acţiunea de control.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button