Cum își bate joc ministrul Educației de copii. Cine are interesul să fie schimbat singurul lucru care funcționează?
Orice modificare legislativă, cu atât mai mult una de mare magnitudine, ar trebui să poată răspunde la două întrebări cheie: care neajuns anume îl corectează și în ce fel concret îl corectează.
Admiterea la liceu în varianta cosmetizată a dnei ministru Deca nu răspunde la niciuna dintre aceste întrebări cheie. E așadar mai mult decât inutilă, e toxică.
Despre ea se discută deja, deși proiectele Legilor Educației nu au fost încă publicate în așteptarea corecțiilor pe care le va face coaliția, iar numele specialiștilor PNL si PSD, avansate de Edupedu.ro, nu dau niciun motiv de optimism.
Așadar, ce propune dna Deca?
Posibilitatea ca examenul de admitere să se generalizeze, pentru 90% din locuri, la toate liceele care au avut mai mult de un candidat pe un loc în anul precedent.
Examenul ar urma să fie ulterior evaluării naționale (EN) și ar consta în două probe scrise cu subiecte în funcție de specializarea fiecărui profil. Subiecte care ar urma să fie elaborate la nivel național de Ministerul Educației.
Edupedu.ro exemplifică cu specializarea matematică-informatică, probe de admitere la informatică și matematică. La științele naturii, probe de admitere la chimie și biologie sau matematică și biologie.
Rămâne la latitudinea fiecărui liceu dacă și cum îmbină rezultatul EN cu admiterea. Dacă fiecare dintre examene va avea o pondere în nota finală sau se va ține cont doar de nota de la admitere.
Copiii care pică la admitere intră la repartizarea computerizată, împreună cu cei care nu au dat admiterea și vor prinde, în ordinea mediilor, un loc fie în cele 10% rămase în liceele cu admitere, fie în licee care nu au organizat admitere.
Ce era greșit în actualul sistem și vrea să corecteze admiterea?
Sistemul actual, adică elevii participă la EN, la limba română și matematică, și apoi sunt repartizați computerizat în ordinea mediilor în funcție de opțiunile lor? Cu alte cuvinte, când se ajunge la media ta, intri la primul liceu din lista ta de opțiuni care mai are locuri libere.
Și acum notele cele mai mari ocupă liceele de top, desigur, dar niciun copil nu poate pierde locul în favoarea cuiva cu o medie mai mică. Admiterea va face posibil tocmai acest lucru.
Un copil care pică admiterea cu 9,80 la „Sava” ar fi intrat cu 9.80 la „Coșbuc”. În actualul sistem, el ajunge la „Coșbuc”, dacă l-a pus între opțiuni, desigur. În viitorul sistem va ajunge la un liceu mult sub nivelul lui, pentru că la „Coșbuc” locurile au fost ocupate și cu note mai mici de cei care au dat admitere acolo.
„Nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc”, spune ministrul. Dincolo de exprimarea pompoasă, deci ușor ridicolă, a dnei Deca, ea nici măcar nu este factual corectă.
Ce spune dna ministru este valabil în cazul unor profiluri care implică niște abilitați speciale.