Opinie Reff şi Asociaţii: Noile reguli în materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectivă
Material de opinie de Bogdan Mărculeţ, Senior Managing Associate, şi Ştefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociaţii Deloitte Legal
Modalitatea de desfăşurare a controalelor fiscale se schimbă odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 188/2022, prin care se modifică şi se completează Codul de procedură fiscală, adoptată în contextul reformei administraţiei fiscale din România.
Noile prevederi, care vizează în principal derularea controalelor fiscale, au drept scop eficientizarea activităţii de control, prin concentrarea pe zonele veritabile de risc fiscal şi pe efectuarea verificărilor preponderent de la distanţă, în detrimentul inspecţiilor fiscale exhaustive sau cvasi-exhaustive utilizate majoritar în prezent. De asemenea, ordonanţa conţine măsuri de îmbunătăţire a comunicării între fisc şi contribuabil şi, nu în ultimul rând, de încurajare a conformării voluntare.
Definirea dosarului fiscal şi a dosarului administrativ al acţiunii de control fiscal
Definiţiile dosarului fiscal şi dosarului administrativ al acţiunii de control fiscal vor fi prevăzute expres în Codul de procedură fiscală, pentru a facilita respectarea dreptului la apărare al contribuabilului, astfel cum a fost recunoscut prin hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Potrivit noii reglementări, organul fiscal va fi obligat ca, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului supus unei acţiuni de control fiscal, să pună la dispoziţia acestuia dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal.
Comunicarea către contribuabil a clasei/subclasei de risc în care se află
O regulă cu impact semnificativ pentru contribuabil prevede că acesta poate solicita organului fiscal comunicarea clasei sau subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat conform analizei de risc. Informaţiile vor fi transmise prin orice mijloc de comunicare care asigură dovada primirii, cu excepţia cazului în care obiective de interes general justifică restrângerea accesului la aceste informaţii. Însă această prevedere se aplică de la 1 ianuarie 2026.
Solicitarea de informaţii sau documenteşi fluxul de comunicare între contribuabil şi organul fiscal
Conform OUG nr. 188/2022, dacă sunt necesare documente sau informaţii pentru clarificarea situaţiei fiscale, organul fiscal le va putea solicita de la contribuabil doar pe acelea pe care nu le deţinea anterior. În acest fel, se va evita dublarea solicitărilor venite din partea mai multor organe fiscale sau chiar din partea aceleiaşi instituţii pentru furnizarea aceloraşi informaţii sau documente care se află deja în posesia autorităţilor fiscale.
Modificări privind inspecţia fiscală
O altă modificare importantă prevede că, în cazul creanţelor administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor pentru efectuarea acţiunii de inspecţie fiscală se va efectua la nivelul aparatului central al ANAF, pe baza analizei de risc, iar organele de inspecţie fiscală vor avea competenţă de efectuare a inspecţiei fiscale pe întreg teritoriul ţării.
Prin excepţie de la regula selectării contribuabililor pentru inspecţie în funcţie de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc, se introduce posibilitatea selectării aleatorii a contribuabililor pentru o acţiune de inspecţie fiscală. Reglementarea vizează strict creanţele fiscale administrate de organul fiscal central şi limitează procentul maxim de contribuabili selectaţi în mod aleatoriu,