Dragoş Damian, Terapia Cluj: La 105 ani de la înfiinţare, Rauch este o companie înfloritoare. La 105 ani de la înfiinţare, Clujana intră pe culoarul morţii, spre faliment. A venit vremea să nu mai dăm vina pe alţii ci să intrăm în competiţie
Hai sa clarificam un pic ca cele doua companii de bauturi racoritoare austriece, Red Bull si Rauch, prima un succes de marketing si a a doua un succes de familie, fabrica putin din portofoliul lor in Austria, marea lor majoritate sunt produse pentru spatiul european in Elvetia si Germania. Asadar decizia romanilor de a boicota produsele celor doua companii, in eventualitatea (imposibila) ca ar avea succes, ar desfiinta locuri de munca in Elvetia si Germania. Sau, privind din alt unghi de vedere, daca oamenii cu stare din Europa ar boicota Moncler s-ar defiinta sute de locuri de munca in Romania si Moldova.
Nu este teoria conspiratiei (ramaneti totul vigilenti..) ci internationalizare si globalizare, procese naturale si obligatorii in economia de astazi, in care tarile puternice sunt tarile cu PIB-ul mare.
Globalizarea este un joc pe care Romania nu l-a inceput niciodata, pentru ca a inchis 7000 de fabrici – ni s-a spus ca sunt ineficiente, energofage, plasate inoportun in centrul oraselor, asa ca au fost desfiintate. Aceste situri de productie (cititi “terenul de sub ele”) de regula au incaput la privatizare in mainile unor intreprinzatori geniali (pare sarcastic, dar vorbesc serios) care le-au daramat sau le-au vandut unora care le-au daramat si le-au inlocuit cu mall-uri, cladiri de birouri si ansambluri rezidentiale.
Cateva domenii industriale au scapat – petrolul, automotive, medicamentele – pentru ca au fost vandute unor investitori strategici, au fost dezvoltate si apoi au fost introduse in circuitul international. Daca nu ajungeau la investitori strategici nu scapau nici acestea, nici o grija. Da, nici macar petrolul nu scapa, apareau mall-uri si cladiri de birouri in locul rafinariilor.
La acestea s-au adaugat unitatile de productie dezvoltate cu eforturi supraomenesti de catre antreprenorii romania, care acum, la 20-30 de ani de la infiintare, au putine alternative de crestere, probabil vor fi vandute catre multinationale in urmatorii 10 ani, pentru ca nu vor face fata competitiei (nu s-au internationalizat sau globalizat) sau nu are cine sa le conduca mai departe (copiii au alte interese).
Nu ne ajuta sa culpabilizam Austria pentru ce se intampla acum, sunt tardive initiativele de a boicota produsele fabricate in Austria, ineficiente si chiar periculoase pentru Romania cele de a evita bancile austriece si imposibile cele de a lua inapoi Petrom – dar daca asta ne ajuta sa dam drumul frustrarii, fie.
De fapt aceste intiative sunt tot ceea ce isi doresc politicienii – ati vazut ca le incurajeaza – pentru ca inventeaza orice vinovat de serviciu spre a devia atentia de la propria lipsa de performanta prin care au transformat Romania in izvor de resurse, colonie si linia frontului. Credeti-ma, politicienii care se bat la televizor cu pumnul patriotic in piept despre dainurea semintiei romane nu sunt imbracati in costume de la Secuiana, nu au in picioare pantofi de la Anna Cori si nu folosesc creme de dureri de spate de la Antibiotice.
Romania va fi o tara puternica si respectata daca va avea o economie puternica,