Comentarii

PwC: Încă un pas în digitalizarea ANAF. Sistemul RO e-Transport va monitoriza bunurile cu risc fiscal ridicat

Inge Abdulcair, Director PwC Romania, Andreea Molodau, Manager PwC Romania şi Corina Mortici, Senior Associate

Sistemul naţional RO e-Transport, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte şi încălţăminte, va deveni obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă. Nerespectarea prevederilor va atrage amenzi de până la 50.000 lei pentru persoanele fizice şi de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adăuga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Scopul implementării sistemului RO e-Transport este de a creşte gradul de colectare a impozitelor şi a taxelor datorate bugetului de stat precum şi de prevenire şi combatere a comerţului ilicit de bunuri. Lista bunurilor cu risc fiscal ridicat urmează să fie stabilită prin ordin al ANAF.

Ce înseamnă RO e-Transport?

Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul naţional, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura şi Trafic control.

Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe şi se finalizează pe teritoriul naţional, orice tranzacţie transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziţie intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece şi în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României.

Obligaţia declarării datelor în sistemul RO e-Transport revine:

  • destinatarului înscris în DVI, respectiv expeditorului înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
  • beneficiarului din România în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • furnizorului din România în cazul tranzacţiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
  • depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.

Generarea şi utilizarea codului UIT

Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Deţinerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoţeşte transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.  

Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor pune la dispoziţia utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obţinerii codului UIT.

Totodată, potrivit proiectului OUG, în cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button