Opinie Oana Petrescu, fost CEO Blue Air: Punând ipotecă pe 75% din acţiunile Blue Air si pe 100% din active, statul român şi-a asumat naţionalizarea companiei. În 2015-2019, Blue Air a plătit taxe şi impozite statului de peste 100 mil.euro, în timp ce competitorii săi direcţi nu au plătit nimic
In urma opiniei lui Eduard Dinu, profesor în cadrul ASE, Oana Petrescu, fost CEO al Blue Air, a trimis următorul punct de vedere:
”Situatia este mai complicata decat o prezinta Eduard Dinu, iar detaliile sunt importante, mai ales in contextul actual. De aceea, voi adresa pe rand fiecare afirmatie – incepand de la conditiile creditului garantat de stat acordat Blue Air si pana la aspectele privind evolutia performantei comerciala, operationala si financiara a Blue Air (si a competitorilor nostril directi) de la inceperea pandemiei de Covid-19 si pana acum.
In primul rand, eu nu sustin nationalizarea companiei, ci doar arat faptul castatul roman si-a asumat acest drept si obligatie prin lege.
Punand ipoteca pe 75% din actiunile Blue Air si pe 100% din activele societatii, statul roman a facut imposibil pentru companie sa se finanteze de pe piata. Nici un investitor nu investeste intr-o companie unde este obligat sa gajeze in favoarea oricui 75% din capital. Nici un finantator nu finanteaza o companie care nu are garantii din cauza toate activele sale sunt ipotecate.
In intelegerea mea si a investitorilor interesati de Blue Air in ultimii doi ani si jumatate si a consultantilor acestora, precum si a juristilor si avocatilor implicati, statul roman si-a impus aceasta obligatie tocmai pentru a face posibila preluarea societatii in cazul in care aceasta ar avea dificultati – dand astfel institutiilor sale instrumentele necesare pentru a realiza scopul pentru care a fost acordat ajutorul de stat. De aceea, nu inteleg de ce acest lucru nu s-a intamplat pana acum.
Referitor la taxele si contributiile platite la bugetul de stat, precizez faptul ca, in perioada 2015-2019, Blue Air Aviation S.A. a platit peste 100 de milioane de euro, in timp ce competitorii sai directi nu au platit nimic.
Referitor la lipsa de profitabilitate, si implicit mentiunea privind lipsa platii impozitului pe profit, precizez faptul ca in anul 2019 Blue Air a finalizat cu success un proces de restructurare in urma caruia a realizat un profit de peste 11,7 milioane de euro (conform situatiilor financiare IFRS, auditate), iar in anul financiar 2020 Blue Air a inregistrat (si platit!) un impozit pe profit de 7.345.323 lei (conform situatiilor financiare statutare depuse la MF si auditate)
Referitor la capitalul social al Blue Air, acesta nu este de 200.000 euro, ci de 147.000.000 lei.
Referitor la decizia de extindere a numarului d destinatii in iarna anului 2020, aceasta s-a dovedit a fi salutara pentru Blue Air, asigurand pastrarea valorii companiei in conditiile unui traffic aerian de doar jumatate fata de previziunile Eurocontrol din august 2020 si de doar 20-30% fata de nivelul perioadei similare din 2019.
Referitor la experienta colegului meu de ASE ca pasager Blue Air, doar pentru acuratete mi-am verificat mesajele de whats-up: aceasta experienta a avut loc in data de 23 iulie 2021, iar textual, mesajele mele la supararea lui au fost: “ma indoiesc”, “facem mari eforturi sa facem ce putem mai bine in timp ce ne luptam sa supravietuim” si “ce s-a intamplat?