Comentarii

Sorin Pâslaru, ZF: Şi dacă această creştere puternică de 24% a IT&C, care a adus plusul neaşteptat al PIB de 5,8% de pe primul semestru, se datorează UiPath?

Institutul de Statistică a dezlegat „misterul“ creşterii economice neaşteptate de pe primul semestru din 2022: creşterea surprinzătoare cu 24% a sectorului IT&C, în condiţiile în care anterior ritmul de creştere an la an era de 10-12%.

Acestui sector, în valoare nominală de 42 mi­liarde de lei pe primul semestru, i se adaugă sectorul de servicii suport  – aşa numitele service-centere -, asociat IT-ului, care a cunoscut la rândul său o creştere de 9% pe primul semestru.

Serviciile suport au avut o valoare adăugată în aceeaşi perioadă, conform INS, de 34 mld. lei.

Dacă la IT&C intră marii angajatori străini precum SAP, IBM, Oracle, Cognizant dar şi companii cu capital privat românesc precum Qualitance sau Arobs, în service-centere lucrează zeci de mii de oameni cu sarcini asimilate IT-ului, în firme precum Genpact sau Capgemini.

Ambele sectoare de business au un nivel mare al valorii adăugate raportate la cifra de afaceri, de peste 50%. De aici şi ponderea lor mare în cadrul valorii adăugate brute totale, chiar dacă cifra de afaceri este mai redusă faţă de industrie sau comerţ.

Astfel, în industria auto de exemplu, în top 3 din punctul de vedere al cifrei de afaceri totale din economie pe sectoare, după comerţ cu amănuntul şi comerţ cu ridicata, raportul între valoare adăugată şi cifra de afaceri este de doar 20%.

Deci cele două sectoare  – IT&C şi serviciile suport – lasă în economia românească din totalul cifrei de afaceri, adică al producţiei, peste 50 eurocenţi la fiecare euro produs, în timp ce auto lasă 20 eurocenţi la fiecare euro producţie suplimentară sau comerţul  30 eurocenţi la fiecare euro producţie suplimentară.

Explicaţia este că în sectorul auto, spre exemplu, inputurile  – componente, materiale, materii prime – au o valoare foarte ridicată, în timp ce IT-iştii au pur şi simplu nevoie de un computer, un birou (mai nou nici măcar) şi conexiune la internet. Plus un salariu, care a ajuns astăzi la o medie de 9.000 de lei net.

În total, cele două sectoare cu mare valoare adăugată – IT&C şi servicii suport –  au ajuns la 76 miliarde de lei, aproape jumătate din valoarea adăugată în industrie pe primul semestru, de 154 miliarde de lei.

Accelerarea în IT&C s-a produs ca urmare a creşterii cererii. Pandemia  a determinat companiile din toată lumea să investească în automatizarea proceselor de business, iar firmele de IT din România au angajat în ultimii doi ani mii de oameni pentru a face faţă comenzilor.

Tremend, spre exemplu, un jucător local, a fost preluat în 2022 de gigantul din publicitate Publicis când avea 650 de angajaţi, iar obiectivul este să ajungă la 1.000 de oameni până la sfârşitul anului pentru a putea livra potrivit cerinţelor.

Cognizant, un jucător care a ajuns de talia Oracle sau IBM, angajează 1.000 de ingineri software în fiecare an în România.

Dar cel mai important ar putea fi fenomenul UiPath.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button