Uimitor! Și Portul Constanța ”ne-a găsit nepregătiți”, dar PSD-ul a scos asul din mânecă: Și-a pus omul la conducere! Prof. Ciortan, lecții pentru guvernanți: Portul așteaptă nava, nu invers
Portul Constanța este unul dintre cele 35 de la Marea Neagră, identificându-se în topul clasamentului în ceea ce privește primirea navelor de mare tonaj. Deși poate fi un adevărat succes, cu schimbări care se pot face chiar într-un an, ”zona ne-a găsit nepregătiți”, ne transmite liderul PSD.
”Ne-a găsit nepregătiți acea zonă și categoric lucrurile nu funcționau cum ne-am fi dorit să funcționeze în Portul Constanța” a spus Marcel Ciolacu, despre situația Portului Constanța. Legat de absența sa la festivitățile de Ziua Marinei, liderul PSD spune că e ”o speculație fără niciun fond”, susținând că a avut alt program.
Ce-și propune PSD în Portul Constanța
Suntem în 2022, iar în programul de guvernare al PSD, valabil până în 2024, în ceea ce privește Portul Constanța, obiectele erau de ”implementare a investițiilor în portul Constanța”, respectiv:
”- Dezvoltarea infrastructurii rutiere și CF în interiorul portului, asigurarea legăturii rutiere între portul vechi și portul nou, prin interiorul zonei portuare cu supraveghere vamală pentru a evita tranzitul vamal
– Utilizarea la maximum a terenurilor și danelor prin scoaterea la licitație a acestora și închirierea către operatorii portuari – dezvoltarea de noi dane în portul Agigea Sud prin construirea molurilor 3 și 4
Pentru mărirea traficului portuar este necesară îmbunătățirea legăturii feroviare cu vestul țării (acum, Constanța – Curtici 72 ore față de rutier 12 ore)”.
Prof. Ciortan și propunerile revoluționare pentru Portul Constanța
Prof. univ. dr. ing. Romeo Ciortan, într-un articol despre Portul Constanța, scrie, cât de simplu se poate, despre utilitatea unui port ca oricare altul, respectiv:
”- un port trebuie să aştepte nava şi nu invers;
– nava trebuie să staţioneze pe o durată cât mai redusă, deci trebuie să fie încărcată – descărcată în termen cât mai scurt”.
El precizează, în articolul citat:
”Prin crearea unei zone logistice în Marea Neagră, se poate realiza o legătură eficientă între coridoarele europene şi cele din Asia, promovând transportul intermodal. Prin aceasta se poate reduce distanţa de transport, vor fi utilizate mai eficient mijloacele navale, vagoanele, vehiculele rutiere etc. intensificând cooperarea internaţională.
Activitatea portuară este comercială şi concurenţială, ceea ce a impus ca în paralel cu lucrările hidrotehnice propriu-zise să fie realizate şi amenajările necesare funcţionării eficiente a terminalelor, respectiv sistemul feroviar şi rutier, de alimentare cu energie electrică, telecomunicaţii, gaze, apă sau canalizare, precum şi spaţiile de depozitare temporară a mărfurilor etc. De asemenea, pentru eficientizarea activităţii portuare s-au prevăzut spaţiile necesare pentru alte servicii logistice ca de exemplu depozitare, sortare, etichetare etc., care vor fi oferite utilizatorilor asigurând o mai bună utilizare a teritoriului portuar, odată cu sporirea veniturilor. Astfel, amenajările au evoluat de la necesităţile unui port clasic, la cele ale unui port comercial – industrial (fig.5), iar în prezent pentru realizarea de zone logistice care prezintă eficienţă în sensul că flexibilitatea creşte, iar investiţile unitare se reduc.
Se va avea în vedere ca pentru extinderea fronturilor de operare este necesară fracţionarea suprafeţei de apă prin diguri interioare pentru a reduce intensitatea valurilor care afectează stabilitatea navelor maritime şi barjelor fluviale aflate sub operare.