Achiziții feroviare în România: 3 miliarde de euro, dar niciun tren românesc
România a cheltuit peste 3 miliarde de euro pe trenuri interregionale și regionale, însă niciun ban din aceste fonduri nu va rămâne în țară. Deși există fabrici locale capabile, niciun tren românesc nu este omologat pentru a participa la aceste achiziții, în timp ce fondurile europene sunt direcționate către companii din Polonia, Italia și Brazilia.
În ultimii doi ani, România a încheiat contracte pentru achiziționarea a 37 de trenuri interregionale de la Alstom, 20 de trenuri interregionale de la PESA și 62 de trenuri regionale, tot de la PESA, toate având mentenanța inclusă.
Cât ne va costa? Pentru aceste trenuri noi, România trebuie să plătească deja peste 2 miliarde de euro, iar noile achiziții anunțate adaugă încă peste 1 miliard de euro. În total, peste 3 miliarde de euro.
Și totuși, din această sumă imensă, niciun cent nu va intra în buzunarele unei firme românești. România va lua 3 miliarde de euro din fondurile europene și îi va trimite direct în Polonia, Italia și Brazilia. Niciun ban nu va rămâne în țară. Deși România are cel puțin două fabrici care ar fi putut produce o parte din aceste trenuri, realitatea tristă este că nu există niciun tren românesc omologat de către agențiile și autoritățile nenumărate, toate plătite din bani publici. Pe o piață de 3 miliarde de euro, orice altă țară ar fi atras investiții și ar fi construit fabrici. Însă, sub guvernarea PSD-PNL, acest lucru a fost imposibil la noi.