Urmează execuția lui Ciolacu. Măsurile fiscale i-au adus sfârșitul
Surse din zona serviciilor secrete din România și a analiștilor calificați pentru situații de criză opinează că actualul Guvern Ciolacu este mai fragil decât se crede în actualul context al protestelor masive la care participă fermieri și transportatori.
Tehnica bulgărului de zăpadă poate deveni operabilă tot mai frontal, cu atât mai mult cu cât temele invocate de protestari sunt de larg interes public, ele interesând direct dar și indirect alte largi pături sociale.
De exemplu, subiectul prețurilor polițelor RCA afectează major pe transportatori care plătesc mai mult pentru camioanele mari decât cetățeanul de rând pentru un autoturism. Dar și cetățenii de rând sunt afectați de creșterile de prețuri la aceste polițe. mai mult, și în București și în alte zone din țară, oamenii au reclamat că plătesc prețuri mai mari deși ar fi trebuit să beneficieze de bonusurile pentru 3 ani fără accident.
Și în timp ce ASF și Guvernul dau niște explicații într-o păsărească greui de înțeles (uneori ai impresia că toți acești oficiali sunt un fel de clone ale lui Andrușcă), oamenii nu uită că aceeași responsabili de la butoane au asistat complice la devalizarea și fraudarea capitalului unor firme de asigurări. Euroins este un ultim exemplu în care guvernanții se făceau că plouă când scriau cei de la Libertatea și de la alte publicații. Și când au reacționat a fost prea târziu, patronatul bulgar extrăsese din România capitalul firmei, mutând povara despăgubirii asiguraților pe umerii ASF, adică a celorlalte firme de asigurări, adică a asiguraților.
Rămân istorice episoadele în care sinecuriștii politici puși de partide la ASF fugeau de jurnaliști pe holurile parlamentului după ce, prin comisii dramoletă, nu dădeau răspunsuri punctuale la întrebările politicienilor (fix cei care-i puseseră pe posturile gras plătite).
Prețurile la combustibili îi dor și pe patronii firmelor de transport dar și pe simplii români. Iar oricine știe că atunci când crește prețul la pompă, imediat urmează scumpiri în lanț (cum au tot fost în ultimii 2 ani).
Revedincările fermierilor stârnesc și ele solidaritate și masă critică la nivelul opiniei publice. Până la urmă, foarte mulți români îi privesc cu simpatie pe fermieri, fiind vorba de „cei care ne pun pâinea pe masă”. Mai mult, mulți români, oricât de orășenizați ar fi azi, provin din mediul rural sau au petrecut vacanțe cu iz semănătorism la țară…
Este evident că serviciile secrete – în special SRI, care are analiști profesioniști – văd toate aceste lucruri. De aceea li s-a interzis accesul fermierilor și transportatorilor cu tractoare și TIR-uri în capitală. Blocajul rutier potențial este o cauză corectă dar, în spatele ei, stă cauza cea mai puternică – teama de solidarizare a bucureștenilor, predispuși în general la proteste. Mai ales că vorbim de locuitorii unei capitale pentru care, în multe cazuri, apa caldă sau căldura reprezintă o speranță împachetată deja în nemulțumire.
Și brusca deschidere a guernanților la negocieri este, mai mult ca sigur, indusă, de sfaturile acestor analiști. În primele zile, reprezentanții Guvernului au dat mesaje chiar arogante (cu Grindeanu vârf de lance) iar de o zi și jumătate au devenit, brusc, foarte deschiși la întâlniri și negocieri.
Situația în sine – la nivel de reacție guvernamentală – arată că, în continuare, în astfel de funcții cheie sunt numiți oameni care au un singur atu: carnetul de partid sau susținerea unui puternic al zilei.
Două proteste puternice din România au dărâmat Guverne: cel stârnit de USL împotriva Guvernului Boc și a lui Băsescu (cu tema falsă Salvați Ambulanța, pro Arafat) și cel generat de Colectiv.
Întâmplător (?) ambele, în sezonul rece. Guvernul Boc a căzut în februarie 2012, Ponta și-a depus și el mandatul în noiembrie 2015.
Oamenii rezistă mai bine pe frig (bine îmbrăcați) decât pe caniculă la proteste, pare să fie un template al fenomenului.
Iar în ce privește protestul de acum, e evident că în ianuarie (dar valabil și pentru februarie și chiar martie), fermierii au mai puțină treabă decât atunci când începe campania de primăvară. Și în transporturi, sezonul rece de după sărbătorile de iarnă este unul mai relaxat, așa că tot ceea ce se îmtâmplă azi poate fi un bolovan care abia a început rostogolirea.
Și e clar că astfel de detalii sunt observate de cei care chiar știu să privească, nu se ascund după draperia unor acuzații formale (gen „protest politic”) și se întorc la șprițul neterminat de la Sfântul Ion.
O altă coincidență pe care o observă un ochi format: protestele care i-au trimis în vacanță pe Boc și Ponta au avut loc în perioade prelectorale, cam în buza alegerilor, cum se spune. Oare acum, într-un ianuarie din anul cu 4 rânduri de alegeri, cum e treaba?
Și oricât ar acuza, post-factum, astfel de idoli dărâmați de pe statui (premieri și miniștri) interese oculte sau agenturi diverse, rămâne un mare adevăr: nu au făcut nimic concret să prevină astfel de oale de nemulțumire care dau în clocot.
Ca un detaliu din același fond dar doar pe formă diferit: în urmă cu câteva luni, la Târgu Neamț, un director sinecurist-politic pus în funcția companiei județene de apă, spunea unor protestatari (supărați că apa se ia foarte des din cauza deselor avarii la o magistrală multi-cârpită cu cepuri) că… ar fi vina românilor din diaspora, reveniți vara acasă… Asta e situația: fel de fel de Bădălăi își ascund incompetența și combinațiile proprii făcute în funcții publice dând vina pe orice altceva decât pe propria nepricepere și pe lipsa de interes a politicienilor care numesc în funcții publice astfel de habarniști.
Deci, specialiștii invocați mai sus spun că este destul de posibil ca Guvernul Ciolacu să fie în situația de a-și da ultima suflare.
Ca un bolnav aflat în metastază, toată lumea se gândește la asta, numai cel conectat la aparate nu vede situația…
Daniel VINCA