Actualitate

Mugur Isărescu afirmă că românii au cunoştinţe insuficiente în domeniul financiar: Fiecare ar trebui să aibă informaţii minime pentru a-și gestiona banii

În opinia sa, un cetăţean trebuie să cunoască modul de funcţionare a economiei în general şi a economiei naţionale, a economiei de piaţă, în special.

„Genericul conferinţei de astăzi vorbeşte de la sine: „O perspectivă critică asupra rolului educaţiei în incluziunea şi rezilienţa financiară în România”. Practic, noi găzduim o dezbatere consonantă cu preocupările noastre, ale Băncii Naţionale. Sunt preocupări continue dedicate acestui subiect: educaţia financiară. De data asta, punctul de pornire îl constituie însă o serie de studii recente despre nivelul de educaţie financiară a adulţilor din România”, a menţionat Mugur Isărescu.

Potrivit acestuia, cercetările efectuate pe plan naţional, pe baza unor metodologii bine stabilite, dar şi a unor eşantioane care să asigure reprezentativitatea corespunzătoare, „nu arată deloc bine”.

„Majoritatea cetăţenilor adulţi din România au cunoştinţe insuficiente în domeniul financiar. Este însă cunoscut că, pentru o funcţionare cât mai eficientă a mecanismelor economice, fiecare persoană activă ar trebui să deţină informaţii economico-financiare minime, care să-i permită să-şi gestioneze banii şi riscurile asociate în mod responsabil, să cunoască modul de funcţionare a economiei în general şi a economiei naţionale, economiei de piaţă, în special. Ce trebuie făcut pentru a ajunge cât mai repede la o atare stare în România? Aceasta este o temă pe care cred că o va aborda explicit sau implicit conferinţa de astăzi”, a punctat guvernatorul BNR.

Mugur Isărescu a subliniat că opiniile care sunt prezentate în conferinţă vor fi cele ale autorilor respectivelor studii, care au o dimensiune preponderent sociologică, cercetarea fiind de regulă făcută din perspectiva atitudinii şi comportamentului faţă de fenomenele economice şi faţă de bani.

În ceea ce priveşte rolul educaţiei financiare din perspectiva BNR, Mugur Isărescu a subliniat necesitatea înţelegerii unor concepte economice importante pentru fiecare cetăţean activ, precum mecanismul inflaţiei sau procesul de formare a dobânzilor, sunt o ţintă intrinsecă a educaţiei financiare.

„Acum câteva cuvinte despre cum vedem noi la Banca Naţională rolul educaţiei financiare. Înţelegerea unor concepte economice importante pentru fiecare cetăţean activ, precum mecanismul inflaţiei, ca să dau un exemplu sau procesul – că este un adevărat proces de formare a dobânzilor, nu le scoate nimeni din coş – sunt o ţintă intrinsecă a educaţiei financiare din punctul nostru de vedere. Educaţia financiară devine pentru banca centrală – şi nu numai la noi, la orice bancă centrală – un element complementar al politicilor de reglementare şi supraveghere şi chiar al stabilităţii financiare. Aşadar, suntem direct interesaţi de creşterea nivelului de cunoştinţe în rândul publicului adult, dar nu numai – şi de folosire a oricărui instrument ce poate dezvolta atitudini şi comportamente sănătoase din punct de vedere economic în rândul populaţiei şi, în special, în rândul tinerei generaţii”, a mai spus Isărescu.

El a menţionat că Banca Naţională s-a ocupat de educaţia financiară încă din 1991, odată cu promulgarea primelor legi bancare, cu mult înainte ca aceasta să fie un subiect de interes atât pentru autorităţi cât şi pentru public.

„Fie că sunt dezbateri,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button