Opinie Alexandru Stancu, Senior Manager Deloitte: Facturarea electronică generalizată, la un pas de implementare. Când dispare factura pe hârtie?
Legislaţia care vizează facturarea electronică generalizată a fost elaborată de autorităţi şi prevede că, începând cu data de 1 ianuarie 2024, entităţile care derulează operaţiuni taxabile în România vor fi obligate să raporteze toate facturile prin sistemul RO e-Factura. Varianta pe hârtie va mai putea fi utilizată, în paralel, doar până la 30 iunie 2024 şi doar în cazul în care furnizorul sau beneficiarul nu figurează încă în Registrul RO e-Factura. Ulterior, rambursarea TVA va fi posibilă pentru entităţile stabilite în România doar în baza facturii electronice. Care sunt etapele implementării şi ce riscă entităţile care nu se conformează?
România a impus un sistem obligatoriu de facturare electronică începând de anul trecut, pentru bunurile cu risc fiscal, în relaţia cu entităţi ale statului (business-to-government – B2G) şi pentru operatorii din turism care acceptă vouchere de vacanţă. Pentru a extinde obligativitatea către toate categoriile de tranzacţii derulate pe teritoriul României, autorităţile au solicitat o derogare de la legislaţia comunitară de TVA, pe care instituţiile europene au aprobat-o în vara anului 2023.
Şase luni de tranziţie
Procesul de implementare a sistemului la nivel generalizat are două etape importante. În prima, între 1 ianuarie şi 30 iunie 2024, furnizorii români, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scop de TVA, vor fi obligaţi să raporteze în sistemul RO e-Factura toate facturile B2B (business-to-business) emise pentru operaţiunile (livrări de bunuri sau prestări de servicii) taxabile în România. Această regulă este aplicabilă şi contribuabililor nerezidenţi care sunt înregistraţi în scopuri de TVA în România, dar şi în cazul facturilor emise de furnizori români pentru tranzacţii în care sunt implicate entităţi ale statului (B2G), altele decât cele acoperite de legislaţia anterioară privind facturarea electronică B2G, în vigoare de anul trecut.
Sunt exceptate de la aceste prevederi facturile aferente exporturilor de bunuri realizate de către furnizor sau de altă persoană în contul său şi cele pentru livrările intracomunitare de bunuri cu plecare din România.
Concret, în prima etapă de implementare, contribuabilii menţionaţi trebuie să emită facturile şi în format XML, pe lângă tradiţionala factură pe hârtie, şi să le depună în sistemul RO e-Factura, prin Spaţiul Privat Virtual (SPV).
În perioada menţionată, furnizorii vor transmite facturile emise către partenerii de afaceri conform procedurilor deja existente (pe hârtie sau prin alte variante de facturare electronică), cu excepţia situaţiei în care atât furnizorul/prestatorul, cât şi destinatarul sunt înregistraţi în Registrul RO e-Factura, caz în care factura se consideră comunicată către beneficiar atunci când este transmisă cu succes prin sistemul electronic.
Termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura este de cinci zile lucrătoare de la data emiterii facturii, cu respectarea anumitor condiţii, iar încălcarea acestei prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 10.000 de lei, în funcţie de dimensiunea contribuabilului. În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024 nu se aplică sancţiuni pentru astfel de abateri.
În etapa a doua,