Comentarii

Opinie: Protecţia consumatorilor, riscul speculativ şi practicile de concurenţă neloială – joncţionarea unor concepte cheie cu impact major asupra practicilor comerciale

Ana-Maria Baciu, Managing Partner, şi Ana-Maria Corugă, Managing Associate, SIMION & BACIU

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2022 privind combaterea acţiunilor speculative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (”OUG nr. 84/2022”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României, în data de 20 iunie 2022.

Prin acest nou act normativ, autorităţile române îşi propun să creeze cadrul legal prin care să se reglementeze aspecte referitoare la protejarea directă sau indirectă a consumatorilor în perioadele de stare de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi stare de război, stare de asediu şi stare de urgenţă, stare de alertă sau alte situaţii de criză stabilite explicit prin acte normative emise de Parlamentul sau Guvernul României. Pe scurt, OUG nr. 84/2022 ar urma să se aplice în mod exclusiv faţă de apariţia unor situaţii socio-economico-politice excepţionale.

Era necesară o astfel de reglementare legală acum? Viitorul ne va oferi răspunsul la această întrebare, dar, indiferent de acesta, premisele cu care lucrăm au la bază faptul că situaţiile de criză care s-au succedat în ultimii trei ani. Fie că au fost alimentate de criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 sau de dezechilibrele macro-economice cu care se confruntă diversele tipologii de economii, fie că au fost generate de schimbările demografice majore care influenţează puternic dezvoltarea locală sau de impactul războiului care zguduie Ucraina, aceste situaţii cu totul excepţionale au amplificat nevoia de adaptare la noi contexte pe care unii dintre noi erau obişnuiţi să le privească mai degrabă ca simple exerciţii teoretice şi mai puţin ca  situaţii concrete pentru care sunt necesare răspunsuri coerente imediate.

Prevederile OUG nr. 84/2022 pot avea un impact semnificativ la nivelul operatorilor economici, indiferent de industria acestora sau a tipului de activitate derulat, pentru că pe de o parte, acest nou act normativ aduce modificări substanţiale asupra prevederilor Legii privind combaterea concurenţei neloiale (”Legea nr. 11/1991”), şi pe de altă parte modifică dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor prin impunerea unor noi interdicţii pentru operatorii economici, reglementând şi un regim sancţionator corespunzător semnificativ mai exigent faţă de sancţiunile existente pentru încălcări ale prevederilor generale referitoare la aspectele legate de protecţia consumatorilor.

În ceea ce priveşte domeniul practicilor de concurenţă neloială, notabilă este modificarea adusă prevederilor art. 2 din Legea privind combaterea concurenţei neloiale în sensul reglementării şi sancţionării ca practică de concurenţă neloială ce contravine uzanţelor cinstite şi principiului general al bunei-credinţe exploatarea poziţiei superioare de negociere a unei întreprinderi faţă de o altă întreprindere cu care s-a aflat sau se află într-o relaţie comercială de natură să îi producă acesteia din urmă un prejudiciu semnificativ şi să fie de natură să afecteze concurenţa pe piaţă.

Conform aceluiaşi text de lege, o astfel de exploatarea a poziţiei superioare de negociere se poate concretiza prin acţiuni sau inacţiuni precum refuzul nejustificat de a furniza sau de a cumpăra bunuri sau servicii,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button