Șpanul american sau “Mâna lui Dumnezeu”? De ce sunt întârzieri WizzAir. Criză uriașă în aviație, motivul pentru care avioanele sunt oprite la sol
De câteva zile aviația mondială are o noua problemă. Teoretic mare!
Peste 1.200 de motoare de avion Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) produse de către firma americană trebuie să facă urgent inspecții tehnice.
Oficial cauza ar fi fost provocată de găsirea de urme de Șpan metalic în uleiul de ungere a motoarelor.
Și acum să vedem și ce efecte produce această cauza tehnică în mod practic:
1. Motoarele cu pricina, de proveniența americană, echipează în principal avioane produse de concernul european; Airbus 320 NEO, Airbus 321 NEO și Airbus 220. Adică exact noile modele care fac concurență directă Boeing-ului 737 MAX și cu care producătorul Airbus vrea să înlocuiască modelele vechi.
În plus, la capitolul vânzări și cereri, noile modele au depășit cu mult MAX-urile americane!
2. Operatorii din Rusia, care au încă avioane în leasing și echipate cu aceste motoare, vor trebui să găsească noi metode de ocolire a blocadei economice instituite asupra Rusiei de la începutul războiului din Ucraina. Vă reamintim că la începerea războiului au rămas blocate în Rusia peste 800 de avioane Airbus, Boeing și Embraer aflate în leasing la operatorii aerieni ruși.
3. Compania WizzAir, unul dintre cei mai mari operatori de Airbus din familia 320-321, are în dotare 183 de astfel avioane și se află în plin proces de schimbare accelerată a vechilor modele cu cele noi echipate cu aceste motoare, este o altă victima a acestei măsuri. Wizzair are acum 102 avioane echipate astfel și a încheiat de curând un contract pentru încă 75 din seria NEO.
4. Companiile americane care folosesc astfel de avioane precum JetBlue, Hawaian Airlines si Spirit Airways vor fi puternic afectate în plin sezon de vacanțe.
Nerealizarea acestor inspecții conduce automat la oprirea de la zbor a avioanelor până la executarea controlului și certificarea pentru zbor a motoarelor în cauză.
Un astfel de control trebuie să știți că se face:
– în baza unei documentații stufoase
– de către un personal licențiat anume de către Producător
– într-un interval de timp destul de lung în funcție de natura problemei.
În cazul de față, conform agenției Reuters, este vorba de circa 60 de zile minim necesare pentru efectuarea acestui control în regim accelerat
– de obicei în hangar și cu unelte și aparatură de specialitate
Iar acum haideți să vedem și alte efecte ale acestei probleme:
1. Întârzierea și anularea unor zboruri în plină perioadă de vacanțe.
Wizzair:
– deja lovită de măsurile luate în Anglia de către autoritatea aeronautică regala, a fost amenințată de către Ministerul Transporturilor din România cu măsuri ce pot merge până la suspendarea autorizației de zbor ca urmare a întârzierilor și anulărilor de curse repetate.
– a anunțat că din cauza acestei probleme nou apărute este pusă în imposibilitatea respectării orarelor și rutelor de zbor ceea ce va conduce la întârzieri și anulări de curse și frecvențe suplimentare.