Claudia Sofianu şi Horaţiu Cocheci, EY România: Importanţa sinergiei dintre directorul de resurse umane şi board-ul companiei
Claudia Sofianu, Partener, liderul departamentului Impozit pe venit şi contribuţii sociale şi Horaţiu Cocheci, Director, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România
Cum perturbarea mediului de business este o constantă a zilelor noastre, companiile din toate industriile trebuie să treacă prin valuri de transformare, iar resursa umană joacă un rol esenţial în fiecare provocare cu care se confruntă. Drept urmare, directorii de resurse umane (Chief Human Resources Officers – CHRO) şi echivalenţii lor au fost nevoiţi să depăşească cu mult teritoriul tradiţional al resurselor umane şi să sprijine şi consilieze leadership-ul în ceea ce priveşte planurile de transformare şi creştere ale organizaţiei. Dar, pentru a atrage şi păstra cei mai valoroşi angajaţi astăzi şi în viitor, organizaţiile trebuie să accepte faptul că aceştia deţin acum o mare parte din puterea de negociere.
În acest context, profesia resurselor umane, dar şi poziţia de director de resurse umane (CHRO) au dobândit o importanţă strategică mai mare, deoarece a fost necesară înţelegerea rapidă şi eficientă a nevoilor angajaţilor, în paralel cu schimbările ce au loc în piaţa muncii.
Datele publicate de Biroul pentru Statistici de Muncă din SUA arată că, până în 2031, numărul de persoane care vor activa în domeniul resurselor umane va creşte cu 7% în această ţară. Această tendinţă este firească, dat fiind creşterea numărului de provocări care derivă din piaţa muncii. Lupta pentru identificarea celor mai buni profesionişti şi oferirea de beneficii şi pachete salariale atractive pentru a-i reţine a devenit o prioritate clară. În ceea ce priveşte provocările, conform unui studiu Glassdoor din 2021, 86% dintre specialiştii în resurse umane au menţionat că recrutarea a devenit mai mult o strategie de marketing.
Creşterea numărului de specialişti în resurse umane are loc în paralel cu dezvoltarea accelerată a aplicaţiilor de inteligenţă artificială (IA) şi „machine learning” (ML). Companiile şi board-ul au nevoie de profesionişti care să-şi însuşească aceste noi tehnologii digitale şi să le utilizeze în operaţiunile lor. Conform TIDIO – o companie specializată în IA, 67% dintre specialiştii în resurse umane consideră că dezvoltarea noilor aplicaţii IA va aduce beneficii semnificative, având un impact pozitiv asupra procesului de recrutare. Aceeaşi sursă indică faptul că 35% dintre specialişti cred că utilizarea IA în procesul de recrutare va permite descoperirea de talente unice pe piaţa muncii. Analiza mai arată că 89% dintre respondenţii studiului consideră că IA poate fi utilă şi în procesul de aplicare pentru anumite poziţii în companii, din perspectiva viitorilor angajaţi.
În acest sens, misiunea resurselor umane trebuie să se bazeze pe conştientizarea expansiunii tehnologiilor emergente de tip IA, iar directorul de resurse umane trebuie să susţină dobândirea de noi abilităţi din două motive:
- Impactul transformaţional al IA în practicile de resurse umane: prin aplicarea IA în recrutare, selecţie, managementul performanţei, dezvoltarea angajaţilor, dar şi alte procese, se pot obţine rezultate mai eficiente şi mai precise. Profesia trebuie să îşi adauge abilitatea de a înţelege şi a folosi instrumentele şi algoritmii IA, astfel încât să poată susţine implementarea eficientă a acestora în cadrul organizaţiei.