Comentarii

România și riscurile blocadei din Marea Neagră

Războiul a intrat într-o nouă fază în Marea Neagră, iar atacurile Rusiei au ajuns la frontiera NATO și la o aruncătură de băț de România.

Rusia avansează spre Gurile Dunării și în zona economică exclusivă a Bulgariei, în vreme ce ucrainenii lovesc la rândul lor obiective militare rusești din Marea Neagră.

La sfârșitul săptămânii trecute, Ucraina s-a răzbunat pentru bombardarea porturilor dunărene: dronele ucrainene au lovit în inima portului militar rusesc Novorossiisk, al doilea cel mai important după Sevastopol, și a fost scoasă din uz cu această ocazie o mare navă militară folosită pentru debarcare în cazul asalturilor amfibii.

În plus, a fost blocat pentru o perioadă de timp unul din cele mai mari terminale petroliere de la Marea Neagră aflat tot la Novorossiisk, în estul Mării Negre, de unde rușii supraveghează cu arme sofisticate intrările în Marea Neagră prin Strâmtoarea Bosfor. 

Pe 2 august, rușii au atacat portul dunărean Izmail, aflat la doar 20 de kilometri de Tulcea, folosind drone lansate din Marea Azov, care au lovit sediul Administraţiei Portuare din Izmail, gara fluvială, un depozit de combustibil și un siloz de cereale.

După ce Rusia a ieșit din Acordul cerealelor, Moscova a impus practic o blocadă împotriva transportului maritim de produse agricole ucrainene, iar Izmail, situat la circa 100 de kilometri de mare, a devenit cea mai importantă rută comercială a Ucrainei.

În momentul loviturilor rusești, peste o sută de nave așteptau în apele românești să fie încărcate cu grâu și porumb, iar alte 50 navigau pe fluviu sau erau acostate în docurile din Izmail. Sute de camioane continuă să stea la coadă la intrarea în Izmail pentru a descărca cereale și semințe care sunt urcate apoi în nave mari sau pe barje pentru a fi exportate.

Kremlinul a decis luna trecută să iasă din Acordul cerealelor încheiat pe 22 iulie 2022, care lăsa un culoar liber transportului de cereale din porturile ucrainene spre piețele europene, asiatice și africane. 

Moscova a oprit transportul maritim din Marea Neagră după atacul Ucrainei din iulie asupra podului care trece peste strâmtoarea Kerci. Ministerul rus al Apărării a anunțat atunci că orice nave civile care se îndreaptă către porturile ucrainene vor fi considerate ținte militare, iar Casa Albă avertiza la mijlocul lunii iulie că forțele ruse s-au grăbit să amplaseze noi mine navale în apropierea porturilor ucrainene.

Mai multe vapoare au reușit să spargă blocada, de când a ieșit Rusia din Acordul cerealelor, îndreptându-se prin Marea Neagră spre porturile ucrainene de pe Dunăre sub supravegherea aeronavelor de monitorizare americane, dar această manevră i-a enervat pe oficialii de la Kremlin care au ordonat pentru a doua oară atacarea Gurilor Dunării.

Prima dată a fost lovit masiv portul Reni aflat la doar 13 kilometri de Galați, dar Ministerul britanic al Apărării a publicat o actualizare cu privire la bombardamentul Moscovei asupra operațiunilor de transport maritim ale Ucrainei, explicând că „pe 24 iulie 2023, Rusia a extins loviturile cu drone de atac unidirecțional la porturile de pe Dunăre,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button