Comentarii

Victoria Dobre şi Romana Hogaş, Deloitte: Raportarea SAF-T pentru contribuabilii mijlocii, aproape de termenul limită. Aspecte practice pentru cei vizaţi

Victoria Dobre, Manager Senior, şi Romana Hogaş, Consultant Senior, Impozitare Indirectă, Deloitte România

Implementarea raportării SAF-T în România a intrat în a doua etapă la începutul acestui an, odată cu extinderea obligativităţii de raportare în acest sistem asupra contribuabililor mijlocii. La fel ca în cazul marilor contribuabili, societăţile mijlocii beneficiază de o perioadă de graţie de şase luni din momentul în care a intervenit obligaţia de depunere a declaraţiilor fiscale în acest format, dar aceasta se apropie de final – ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie 2023 este 31 iulie 2023. Ce trebuie să ştie contribuabilii vizaţi, care nu au finalizat, încă, implementarea soluţiilor informatice necesare în acest scop?

Procesul de digitalizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) a prins contur în cursul anului trecut, începând cu implementarea SAF-T pentru marii contribuabili şi continuând cu raportarea obligatorie în sistemele RO e-Factura şi RO e-Transport, pentru anumite operaţiuni. Astfel, 2022 reprezintă un an de referinţă pentru digitalizarea sistemului fiscal din România.

În cursul acestui an procesul continuă cu aplicarea raportării SAF-T pentru contribuabilii mijlocii şi, în plus, autorităţile se pregătesc să implementeze sistemul RO e-Factura generalizat, pentru toate tranzacţiile realizate între firmele (persoane impozabile) stabilite în ţara noastră, ca urmare a unei derogări obţinute recent de la Comisia Europeană în acest scop. În prezent, emiterea facturilor în sistem electronic se aplică doar pentru bunurile cu risc fiscal ridicat, pentru operatorii economici care acceptă la plată vouchere de vacanţă şi pentru tranzacţiile cu entităţi ale statului (B2G).

Implementarea SAF-T – perspective pentru contribuabilii mijlocii

Raportarea în sistem SAF-T, aplicată deja de marii contribuabili de anul trecut, constă în depunere declaraţiei informative D406 privind fişierul standard de control fiscal. Declaraţia se depune lunar sau trimestrial, în funcţie de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA. Informaţiile care trebuie raportate se referă, printre altele, la date cu privire la furnizori, clienţi, facturi de achiziţie sau de vânzare, plăţi, încasări, produse etc. Toate aceste cerinţe se aplică şi contribuabililor mijlocii, pentru care perioada de graţie pentru raportarea SAF-T expiră la 31 iulie 2023.

În cursul anului trecut, când prima rundă de mari contribuabili intraţi în sistem se apropia de termenul limită de raportare, s-a discutat şi autorităţile chiar au lansat în dezbatere publică un proiect de ordin care viza majorarea perioadei de graţie cu încă şase luni (în plus faţă de cele şase deja acordate). Dar acel proiect nu a fost aprobat şi se află şi în prezent în acelaşi stadiu, de dezbatere publică.

Însă, deşi perioada de graţie nu a fost extinsă, autorităţile fiscale au avut o abordare permisivă, au trimis, etapizat, doar notificări în vederea depunerii raportării SAF-T şi nu au aplicat încă amenzi contribuabililor care nu au reuşit să se conformeze.

În acest context, este utilă prezentarea câtorva aspecte practice ce trebuie avute în vedere pentru completarea cu succes a raportării, desprinse din experienţa celor care s-au confruntat cu dificultăţi în procesul de tranziţie de la raportarea clasică la cea în sistem digital.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button