Avertisment din BNR despre deficitul bugetar. Marele risc, dacă nu se iau măsuri urgent
Referindu-se la lăcomia mediului de afaceri beneficiar, el a afirmat că aceştia găsesc „nenumărate motive pentru a prelungi regimul preferenţial de care se bucură”. „Fie că vorbim de deţinătorii de microîntreprinderi, de PFA-uri, de firme în domeniul imobiliar, de informaticieni care nu plătesc impozitul pe venit, de constructori sau agricultori care nu plătesc contribuţii sociale (dar beneficiază de servicii medicale gratuite) etc., toţi aceştia găsesc nenumărate motive pentru a prelungi regimul preferenţial de care se bucură cu argumente de genul: ‘Suntem o ramură/sector/tip de firmă la început de drum şi avem nevoie, în această etapă, de sprijinul statului’. Or, adevărul este că microîntreprinderile beneficiază de un regim preferenţial din 2002, informaticienii din 2004, sectorul hoteluri şi restaurante din 2017, sectorul construcţii din 2019 şi numai agricultura şi industria alimentară din 2022”, a arătat economistul-şef al BNR.
Acesta consideră că nicio facilitate dată pentru infant industries nu este presupusă să dureze la infinit şi ea trebuie retrasă la un moment dat.
Referindu-se la argumentul „Prin aplicarea de cote de impozitare reduse, are loc o recunoaştere a importanţei pentru economie şi societate a muncii pe care o depunem noi, cei din ramura favorizată”, Valentin Lazea spune că acesta „sună fals, întrucât importanţa pentru economie a fost deja recunoscută, prin nivelul peste medie al salarizării (în IT, construcţii) şi prin profitabilitatea peste medie a firmelor respective – dar mai multe despre aceasta, în partea finală a articolului.”
În ceea ce priveşte argumentul: „Dacă ne veţi anula facilităţile fiscale, vom muta firma noastră peste hotare”, oficialul BNR susţine că acesta este „cel mai strigător la cer”, în condiţiile în care impozitarea din toate statele UE – cu excepţia Bulgariei – este mult mai mare decât în România.
„Cu alte cuvinte, noi, firmele, refuzăm să plătim impozitul pe salarii de 10% (cel mai scăzut din Europa), dar nu avem nici o problemă de a plăti impozite de 25, 30, 40% în alte state din Europa….. Adevărul este că aştept cu nerăbdare (dar fără mari speranţe) ziua în care un informatician va admite public că este ruşinos ca la salariile existente în ramură să nu plătească impozit pe venit sau un constructor care să recunoască public că este jenant să beneficieze de servicii medicale în condiţiile în care nu cotizează deloc la ele sau un deţinător de 9 microîntreprinderi (3 ale sale, 3 ale soţiei, 3 ale fiului) că beneficiază de o grămadă de scutiri, având o profitabilitate cu mult peste 6% (break even point-ul pentru impozitul pe profit versus impozitul pe cifra de afaceri)”, a argumentat Valentin Lazea.
Referindu-se la ideologia unei mari părţi a analiştilor şi economiştilor, oficialul BNR a afirmat că, din păcate, mulţi analişti şi economişti preferă să trateze problema echilibrului bugetar de o manieră ideologică, iar procedând astfel pierd din vedere urgenţa şi dimensiunea problemei concrete care trebuie rezolvată.
El a spus că sunt aduse tot mai des argumente de genul: „La stadiul său de dezvoltare, România are nevoie de un stat minimal.