Actualitate

Cosmin Marinescu propune folosirea diplomaţiei comerciale ca politică economică

Cosmin Marinescu, consilier prezidenţial, susţine că diplomația comercială trebuie să devină cel mai activ motor al politicii noastre externe.

Acesta a participat la evenimentul de deschidere a Săptămânii diplomației comerciale, organizat de Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior în Aula Magna a Academiei de Studii Economice. Iată alocuţiunea susţinută de Cosmin Marinescu acolo. 

“Doamnelor și domnilor,

Într-un peisaj comercial tot mai dinamic și în continuă transformare, diplomația clasică dobândește noi valențe. Suntem martori, de câteva decenii bune, la o schimbare de paradigmă în privința diplomației.

Agenda politicii externe se aliniază din ce în ce mai mult în raport cu agenda de politică economică. Astfel, diplomația comercială devine determinantă pentru politica externă, având rolul strategic de a crește receptivitatea piețelor internaționale, prin angrenarea tuturor actorilor, instrumentelor și canalelor de influență disponibile.

Drept urmare, și responsabilitatea Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior va fi una pe măsură, în special în fundamentarea politicilor și strategiilor privind investițiile străine și comerțul exterior.

Două direcții de acțiune sunt acum esențiale: o strategie de atragere a investițiilor străine și o strategie de creștere a exporturilor, care să țină cont de redefinirea, în perioada post-pandemie, a hărții relațiilor comerciale externe. De aceea, modul de promovare, de prezentare și reprezentare în plan extern trebuie să fie unul proactiv, permanent împrospătat și adaptat noilor coordonate și sfere de interes.

Acesta este și motivul pentru care politica externă trebuie corelată nemijlocit cu obiective comerciale, investiționale și strategice la nivel regional, european și nu numai. A venit timpul să țintim mai sus, cu obiective mai ambițioase și mai clar definite, orientate și dincolo de piața europeană. Dispunem de toate resursele necesare pentru a câștiga noi piețe de desfacere pentru produsele românești.

„Diplomaţia comercială, factor esenţial de influenţă şi creştere”

Stimați invitați,

Creșterea economică națională are, fără îndoială, propria dimensiune externă, ceea ce face din diplomație un vârf de lance al politicii economice. Diplomația comercială devine astfel un factor esențial de influență și creștere, care trebuie să imprime reflexe economice politicii noastre externe.

Avantajele competitive ale României trebuie în mod cert mai bine promovate, pentru valorificarea superioară a acestora și pentru creșterea capitalului de imagine al României în plan extern.

Dat fiind locul cu anvergură științifică al conferinței de astăzi, permiteți-mi să menționez și câteva cifre care ne arată unele puncte nevralgice acumulate în timp, cu precădere în privința situației comerciale, dar și în legătură cu dinamica investițiilor străine directe.

Astfel, în contextul unei deteriorări continue a balanței comerciale, de aproape 6 ori în ultimii 10 ani, câteva aspecte devin îngrijorătoare și constituie provocări pentru decizia de politică economică:

1. Adâncirea deficitului de cont curent, care a atins în 2022 nivelul record de 9,3% din PIB, acesta fiind efectul cumulat în timp al unor politici prociclice, bazate pe consum și deficite bugetare.

2. Creșterea puternică a deficitului comercial, care a depășit 34 miliarde de euro anul trecut,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button