Daniel Grigore, Deloitte: Procedură simplificată şi termen prelungit pentru sponsorizări. Ce trebuie să ştie companiile interesate?
Procedura prin care companiile pot direcţiona 20% din impozitul pe profit către organizaţii non-profit (ONG) a fost simplificată, astfel că, începând cu rezultatele financiare obţinute în 2022, facilitatea este mai uşor de aplicat. Anterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociaţiilor şi ONG-urilor pe care voiau să le sponsorizeze până la finalul anului calendaristic. Ca urmare a unui ordin publicat anul trecut, societăţile pot opta pentru sponsorizarea entităţilor alese inclusiv după depunerea bilanţului, prin intermediul ANAF, prin depunerea Declaraţiei 117. Mai mult, ANAF are obligaţia să vireze banii în 45 de zile de la depunerea declaraţiei.
Companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit (microîntreprinderile) pot acorda sponsorizări organizaţiilor non-profit în baza legislaţiei în vigoare, respectiv Codul fiscal, Legea sponsorizării (32/1994). Cheltuiala respectivă nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit, însă constituie credit fiscal (se scade din impozitul datorat statului). Creditul fiscal este limitat la 0,75% din cifra de afaceri sau 20% din impozitul pe profit calculat pentru perioada de referinţă (suma cea mai mică dintre cele două) pentru contribuabilii supuşi impozitului pe profit sau 20% din impozitul pe venit datorat pentru perioada de referinţă (trimestrul în care s-a înregistrat cheltuiala cu sponsorizarea).
În ce constă noua procedură
Companiile care vor să sponsorizeze organizaţii non-profit au şi posibilitatea redirecţionării unei părţi din impozitul pe profit, până la plafonul menţionat mai sus, cu condiţia existenţei unui contract de sponsorizare şi a completării şi depunerii unui formular specific, 177. Solicitarea poate fi transmisă autorităţii fiscale în următoarele şase luni de la termenul legal pentru depunerea declaraţiilor privind impozitul pe profit/venitul aferent trimestrului IV (pentru anul 2022, termenul este 26 decembrie 2023).
Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei şi a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecţionării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177.
În situaţia în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferenţa din suma redirecţionată de autorităţi în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecţionării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, şi nu ca şi o cheltuială operaţională a contribuabilului.
În concluzie, societăţile care nu au reuşit să direcţioneze integral sumele aferente acestei facilităţi în anul 2022 mai au la dispoziţie încă şase luni începând cu data de 26 iunie 2023 să decidă către ce ONG le direcţionează şi să parcurgă paşii necesari în acest scop.