Nicolae Ursu şi Adrian Natoi, CEE Attorneys/Boanţă, Gîdei şi Asociaţii: Provocările de reglementare şi riscurile de neconformitate pentru cripto sau alte produse nereglementate conexe
Nicolae Ursu, Partener şi Adrian Natoi, Of Counsel, CEE Attorneys/Boanţă, Gîdei şi Asociaţii
În ultimii ani, creşterea criptoactivelor şi a activelor digitale oferite de entităţile reglementate sau nereglementate a declanşat nevoia unui cadru de reglementare din partea autorităţilor naţionale competente.
Nici autorităţile române nu au facut o excepţie: ca urmare a creşterii cererii publice de gestionare şi tranzacţionare cu criptoactive sau active digitale, a rezultat strângerea de sume considerabile de la investitorii români sau o utilizare din ce în ce mai mare ca metodă alternativă de plată a infrastructurii financiare tradiţionale.
Nivelul de popularitate crescut al criptoactivelor la nivel mondial, a determinat autorităţile naţionale din întreaga lume să le trateze ca pe o prioritate maximă în ceea ce priveşte modul în care ar trebui reglementat noul şi inovativul ,,model de afaceri fără faţă”.
Cu toate acestea, anul 2022 a fost unul dificil pentru criptomonede, în special pentru aşa-numitul „stablecoin”, FTX fiind cea mai notorie platformă de tranzacţionare care s-a prăbuşit şi a dat faliment.
Autorităţile de reglementare şi politicienii din Statele Unite lucrează activ la dezvoltarea unui cadru de reglementare cuprinzător pentru activele digitale, dar sunt în urma autorităţilor de reglementare din UE, care au publicat noi regulamente privind pieţele criptoactivelor.
În Statele Unite, atribuţiile diferitelor instituţii vor fi determinate în funcţie de faptul dacă activele se califică drept transmiţători de bani, titluri de valoare sau mărfuri/derivate:
- Reţeaua de aplicare a infracţiunilor financiare (FinCEN) reglementează activele digitale în scopul combaterii spălării banilor (AML) şi al combaterii finanţării terorismului (CFT);
- Securities and Exchange Commission (SEC ) supraveghează emiterea şi revânzarea activelor digitale care sunt considerate valori mobiliare;
- Commodity Futures Trading Commission (CFTC) reglementează activele digitale dacă acestea se califică în principal drept mărfuri sau sunt utilizate ca instrumente derivate.
Spre deosebire de SUA, Uniunea Europeană a adoptat o abordare mai centralizată, ESMA jucând un rol central şi esenţial în privinţa chestiunilor de reglementare şi supraveghere. Parlamentul European şi Consiliul au publicat un cadru de reglementare armonizat, privind pieţele criptoactivelor (MiCA ) conceput pentru a adresa natura globală a pieţelor cripto. Acesta este în mod clar un pas înainte în eliminarea incertitudinilor juridice care afectează în prezent gestionarea şi tranzacţionarea cu criptoactive sau active digitale în relaţie cu terţi.
Pe fondul provocărilor de reglementare tot mai mari pentru criptoactive sau alte produse nereglementate conexe, merită luate în considerare următoarele evaluări de risc :
- Declaraţia ESMA din 25 mai 2023 privind riscurile care decurg din furnizarea de produse şi/sau servicii nereglementate de către firmele de investiţii (extras) :
- Exemple de produse şi servicii nereglementate care, în unele jurisdicţii, nu intră în domeniul de aplicare al reglementării serviciilor financiare, includ criptoactive, imobiliare, aur, materii prime, anumite valori mobiliare netransferabile (de exemplu, bancnote netransferabile de împrumut);
- Riscurile pentru investitori în legătură cu produse şi/sau servicii nereglementate variază de la : (i) a fi induşi în eroare cu privire la nivelul de protecţie oferit acestora,