Opinie Dragoş Damian, Terapia: “Patriotismul Economic” a lui Marcel Ciolacu şi strugurii din India
Au tabarat pe lozinca “Patriotism Economic” si au facut-o praf marii consultanti si experti in economie locala, mondiala si stelara – pe care, pentru a reveni cu picioarele pe pamant, i-as aduce o vreme la mine in fabrica sa lucreze ca operatori sau analisti pe echipamente mai sofisticate decat calculatoarele de pe care ei dau “google” pentru a face analize privind viitorul economiei
https://www.zf.ro/opinii/jocuri-patriotice-11719370
Acum zece ani in centrul Sibiului trona un banner foarte mare pe care scria “Cumpara Fabricat in Sibiu” – cu mesaje care argumentau indemnul: pastrarea locurilor de munca, crearea de noi joburi si profesii, atragerea de noi investitori, etc. Intre timp banner-ul a disparut, nimeni nu mai indrazneste sa rosteasca “cumpara romaneste” fara a fi etichetat drept nationalist-extremist, magazinele belgiene de proximitate vand struguri din India iar romanii se supara ca tara lor este importatoare pana la refuz de mancare, chimie, energie si aparare.
“Patriotismul Economic” ar trebui de fapt sa fie planul de actiune pentru intreaga Uniune Europeana, nu numai pentru Romania.
In 2017 un numar enorm de asociatii industriale de manufactura din domenii diverse, cu sediul in UE, care cuprind peste 25 de milioane de angajati si o cifra de afaceri de circa 1000 miliarde de Euro, faceau un apel in ceasul al 12-lea pentru o strategie industriala mult mai ambitioasa decat pana atunci, cu un orizont de timp pana in 2020. In declaratia comuna se arata ca intre 2000 si 2014, cota de piata a industriei europene a scazut de la 18,8% la 15,3%, iar in perioada crizei si post-criza 2008-2014 s-au pierdut 3,5 milioane de slujbe din industrie, circa 10% din numarul angajatilor din unitatile de manufacturiere.
Asta s-a intamplat pentru ca imediat dupa criza din 2008 liderii marilor economii extracomunitare au pus “Patriotismul Economic” la varful agendei lor de dezvoltare.
“Make in India” pornita in 2012 a reusit sa transforme tara in “Farmacia Lumii”.
“America First” inceputa in 2017 avea drept obiectiv sa transforme Statele Unite intr-o superputere in domeniul productiei industriale.
“Made in China 2025” lansat in 2019 si-a revenit in intensitate si intareste an de an pozitia tarii de “Fabrica a Lumii”.
Din 2020 incoace, navigand printre crize, Uniunea Europeana a sfarsit prin a avea penurii de medicamente, mancare, energie, armament. Toate astea pentru ca nu a existat “Patriotism Economic”.
Industriasii din Romania ar trebui sa sustina “Patriotismul Economic” a lui Marcel Ciolacu si in acelasi timp sa ii atraga atentia asupra limitarilor care tin de resursa umana: migratia de neoprit a romanilor spre vestul Europei, penuria ingrozitoare de muncitori si ingineri din fabrici, constructii si agricultura si imbatrinirea populatiei.
Merita incercat “Patriotismul Economic” chiar si cu riscul de a ajunge la fel de rebeli ca Polonia si Ungaria, care sunt mari amatoare de asa ceva. Insa Marcel Ciolacu stie cu siguranta ca sunt multi romani care si-ar dori ca Romania sa fie rebela macar 10% din cat sunt Polonia si Ungaria.