Opinie Filip&Company: Cum poate o companie să beneficieze de prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017
În ultima perioadă, unele autorităţi publice au desfăşurat o serie de controale având ca scop verificarea respectării legislaţiei, în special în domenii vizând protecţia consumatorilor. Şi este bine că se întâmplă acest lucru, deoarece consumatorii trebuie protejaţi.
Cu toate acestea, entităţile controlate trebuie să ştie care le sunt drepturile şi cum ar putea preveni aplicarea unor eventuale sancţiuni nelegale. Societatea controlată ar trebui să solicite inspectorilor ANPC să indice actele normative a căror nerespectare va fi urmărită în cadrul controlului. Cunoscând această informaţie, se va putea determina în ce măsură societatea poate beneficia de prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.
În baza respectivei legi, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii, societatea controlată trebuie sa fie sancţionată doar cu avertisment (însoţit de un plan de remediere), fără posibilitatea aplicării sancţiunilor contravenţionale complementare, cum ar fi suspendarea activităţii sau oprirea de la comercializare a anumitor produse.
Agentul constatator nu va întocmi şi un plan de remediere, ci doar va aplica sancţiunea avertismentului, în următoarele situaţii:
- în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia legală;
- în cazul în care contravenţia săvârşită nu este continuă.
Această normă este deosebit de importantă, deoarece, în baza ei, este evitată aplicarea unei sancţiuni care poate avea un impact semnificativ asupra desfăşurării activităţii societăţii.
Reţinem şi că sancţiunea avertismentului se va aplica conform Legii nr. 270/2017 chiar şi dacă actul normativ care sancţionează fapta reglementează expres că aplicarea avertismentului este exclusă. Aşadar, Legea nr. 270/2017 primeşte prioritate expresă, în conformitate cu art. 4 alin. (3).
Actul normativ care stabileşte contravenţiile ce intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017 este Hotărârea de Guvern nr. 33/2018. În Anexa nr. 1 a acestei hotărâri, sunt enumerate o parte din contravenţiile cuprinse în aproximativ 70 de acte normative, dintre care amintim, cu titlu de exemplu:
- Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Legea dialogului social nr. 62/2011;
- Legea nr. 67/2006 privind protecţia drepturilor salariaţilor în cazul transferului întreprinderii, al unităţii sau ai unor părţi ale acestora;
- Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor;
- Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006;
- Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe;
- Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic;
- Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;
- Legea societăţilor nr. 31/1990;
- Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului;
- Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă;
- Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
În ipoteza în care se încalcă prevederile referitoare la aplicarea avertismentului, sancţiunea aplicabilă este nulitatea procesului-verbal de constatare a contravenţiei.