Deviza României educate: „prost să fii, noroc să ai”. Scandalul burselor de merit
Noua regulă de acordare a burselor de merit, care a făcut că elevi cu medii sub 5, care nici măcar nu au intrat în examenul de evaluare națională, să fie recompensați pentru rezultate, în vreme ce copii cu medii mari, peste 9, nu primesc aceşti bani, este o mostră pentru felul în care „România educată” încurajează mediocritatea și pentru incompetența crâncenă a Ministerului Educației.
Cum pentru rezultate excepționale există deja bursa de excelență, din start e de discutat rostul bursei de merit, dacă pur și simplu a învăța bine trebuie remunerat.
Mutăm astfel accentul de pe importanța învățăturii pentru dezvoltarea personală, și așa în picaj, pe remunerarea învățăturii, deci pierdem importanța scopului ei firesc.
E drept că, la cum e conceput învățământul românesc, la cât de teoretizată e materia, la cât de anostă e adesea predarea, poate fi greu pentru un copil să înțeleagă la ce îi folosește deșertul pe care trebuie să-l străbată și fără un stimulent de tipul bursei de merit să renunțe.
Prof. Mihaela Popa de la Iași a întrebat un elev de clasa a VII-a ce crede despre bursele de merit. Copilul de 13 ani i-a răspuns: “încurajează toceala, pe cei care cerșesc note, nu încurajează pasiunea. Eu sunt campion la șah și nu am timp.”
Când va fi mare, sunt gata să pun pariu că acest copil nu va conduce educația de la noi, ci va trăi undeva departe de România, unde este încurajată pasiunea.
Fapt este că bursele de merit există și până anul acesta criteriul de acordare era media generală de minimum 9,50. Adică măcar legea era consecventă cu obiectivul școlii românești – recompensăm toceala, dar măcar să fie toceală.
Criteriul avea măcar meritul că punea copilul în competiție cu sine, nu cu alții. Știa unde trebuie să ajungă, unde e ștacheta și se raporta la ea.
Cu noua catastrofală lege a educației, din această toamnă regulile au fost schimbate: nu mai conta media de minimum 9,50, ci locul în clasamentul clasei. Urmau să primească bursă de merit copii cu primele 30% dintre mediile clasei.
Măsura a fost întâi decisă și abia apoi gândită.
Așa au descoperit după intrarea în vigoare că noul sistem va lăsa pe afară copii care conform vechiului criteriu, media 9,50, s-ar fi calificat la bursă. Cum să le explici că s-au bucurat degeaba la finalul anului? În schimb, au ajuns să ia burse de merit și copii cu medii sub 9,50, dar care în clase și școli slabe erau în primii 30%.
Așa se face că ministerul a introdus, prin metodologia de aplicare a legii, și criteriul alternativ al mediei: ori în primii 30%, ori minimum media 9,50.
Veți spune că în acest fel s-a încercat o egalizare de șanse în beneficul celor din medii defavorizate. Greșit, cât timp notarea nu e standardizată, într-un fel se obține 10 la o școală de top, în alt fel într-o școală modestă.