Opinie EY România: Autorizarea spaţiilor de depozitare temporară şi utilizarea unei garanţii globale – cerinţe obligatorii pentru vămuirea mărfurilor începând cu 1 decembrie 2023
Odată cu operaţionalizarea noilor sisteme de procesare a formalităţilor vamale de import, export şi tranzit (aşteptată începând cu 1 decembrie 2023), la nivelul României se va formaliza obligaţia importatorilor/ comisionarilor vamali de a deţine spaţii de depozitare temporară autorizate de vamă. În prezent, acest lucru este relativ opţional, vămuirea putând fi realizată şi fără descărcarea mijlocului de transport la destinaţie.
Concret, încă din 2016 (data intrării în vigoare a Noului Cod Vamal Unional), legislaţia unională prevedea faptul că mărfurile neunionale aduse în teritoriul vamal al Uniunii Europene se află în depozit temporar, între momentul în care ajung în acest teritoriu şi până sunt prezentate autorităţilor vamale şi sunt ulterior importate (cu excepţiile prevăzute de lege, precum mărfuri plasate în zonele libere sau sub tranzit unional). Conform noilor sisteme IT, din informaţiile disponibile până în prezent, noul modul IT de import va comunica cu modulul IT de plasare în regim de depozit temporar, iar acest fapt va atrage după sine depunerea unei declaraţii de depozitare temporară electronică.
Mărfurile sunt de obicei plasate într-un spaţiu de depozitare temporară autorizat în prealabil, operat fie de importator, fie de un depozitar/comisionar vamal care este obligat să furnizeze o garanţie pentru a acoperi orice datorie vamală care ar putea apărea pe timpul depozitării. Mărfurile pot rămâne depozitate într-un astfel de spaţiu maximum 90 de zile, fără să fie supuse drepturilor de import sau altor măsuri comerciale.
În cazuri specifice (şi pentru o perioadă limitată la 3 şi 6 zile), mărfurile aflate în depozit temporar pot fi depozitate într-un alt loc desemnat sau aprobat de autoritatea vamală. De exemplu, pentru prezentarea mărfurilor în vamă se poate desemna un alt spaţiu, diferit de cel al biroului vamal competent, dacă solicitantul garantează asigurarea unei bune derulări a operaţiunilor (de ex., este autorizat AEO, autoritatea vamală poate exercita supravegherea. Dacă spaţiul respectiv este deja autorizat ca depozit temporar, aprobarea de la vamă nu mai este necesară.
În concluzie, în perioada următoare sunt aşteptate schimbări în procesul de vămuire ce pot atrage obţinerea de autorizaţii vamale noi, dar şi oportunităţi operaţionale prin alegerea unor locaţii de depozitare mai bine poziţionate din punct de vedere logistic. Recomandăm importatorilor/ comisionarilor vamali să analizeze din timp dacă vor fi impactaţi de aceste modificări în funcţie de activitatea desfăşurată.
Autori: Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România şi
Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România