Comentarii

Funcția europeană mult-râvnită de președinte

Asupra Vienei, Uniunea Europeană nu are o autoritate pe care s-o pună la bătaie în prag de alegeri. Pentru Bruxelles, amenințarea reală nu vine însă de la București, unde Simion și AUR  fac zgomot grotesc, ci de la state mai puternice, contestatare ale standardelor egale în UE și care servesc platforme eficiente Rusiei.

Mesajele pentru considerarea egală a României și Bulgariei, singurele ținute la poarta Schengen, sunt mai degrabă instituționale decât politice. Le transmit cele două șefe ale Parlamentului, respectiv Comisiei Europene, de la tribune oficiale.

Felul în care primesc replica Austriei, politică de astă-dată, arată însă registrele incomunicabile ale celor două părți. Instituțiile europene își reafirmă principiile, dar se arată neputincioase în fața încălcării lor de către un stat membru; cancelarul Austriei își consolidează poziția de făcător de jocuri, chiar dacă zarurile par din ce în ce mai mult aruncate dinspre Kremlin.

Problema reală este legată de incapacitatea Uniunii Europene de a aplica sancțiuni și coerciții care să repare erorile comise tocmai în numele ei, așa cum este refuzul rău-voitor justificat al Austriei de a permite unor state membre să-și ocupe locul printre celelalte state, în spațiul Schengen.

Când președinta Comisiei Europene afirmă răspicat, în ultimul său discurs despre starea UE, că România și Bulgaria trebuie să fie admise urgent în Schengen și Austria trebuie să-și reconsidere veto-ul, iar Austria îi dă imediat replica, refuzând să pună în practică solicitările repetate ale instituțiilor UE, avem cuvântul uneia contra cuvântului alteia. Doar că doar cuvântul Austriei contează, indiferent de cât își apără Comisia și Parlamentul tratatele. UE știe asta, Austria știe asta, România știe și ea.

O știe și Budapesta, care apasă pedala dublului standard al UE – declarațiile repetate ale oficialilor din Ungaria, care spun că blocarea României este inadmisibilă, trebuie citite în această cheie, nu în cheia simpatiei deosebite pe care guvernul Viktor Orban o are pentru România. Budapesta arată astfel cum ea este pedepsită din motive care ar ține de politică internă, în vreme ce Viena este tolerată, deși decizia ei afectează politica externă și depășește cadrul țării.

Cele două poziționări, dinspre Viena și Budapesta, puse împreună arată, de fapt, aceeași contestare a unității din UE și servesc narațiunilor pe care Kremlinul le alimentează în continuare.

Poate face UE mai mult pentru a forța mâna Austriei? Instituțional, nu, pentru că, pe de o parte, nu există mecanisme care să sancționeze o atitudine injustă și care încalcă evident principiile UE și, pe de altă parte, există acest mecanism al veto-ului, în discuție și discutabil, dar care e o regulă și nu poate fi aplicat în funcție de un stat sau altul și motivele lui. Politic însă, ar putea sa stea în puterea tuturor celorlalte state membre UE să determine Austria să respecte principiile egale și să nu dea platformă Rusiei.

Ce face România? Dincolo de apelul repetat la unitatea UE și la dreptul egal al României de a fi în Schengen, de vreme ce întrunește aceleași condiții ca toate celelalte,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button