Opinie Cătălin Dragostin, Energy Serv: Odiseea proiectului energetic TARNIŢA-LĂPUŞTEŞTI continuă oare? Putem trece de la ”hai să faceţi” la ”hai să facem”?
Mulţi ”oameni din energie”, dar nu foarte mulţi, au citit cu speranţă dar şi cu un uşor iz de scepticism iniţiativele lăudabile ale noului Ministru al Energiei, Domnul Sebastian Burduja, cu privire la reluarea proiectului CHEAP Tarniţa-Lăpuşteşti. Domnia sa a calificat acest proiect cumva ca şi un deziderat şi obiectiv personal, ceea ce este şi mai lăudabil cu cît implică şi o responsabilitate uriaşă.
Mai jos sunt citate cîteva declaraţii ale Domnului Ministru, care sunt foarte relevante pentru subiectul articolului prezent şi am marcat/subliniat cuvintele cheie:
”O necesitate fundamentală a sistemului energetic naţional este realizarea capacităţilor de stocare şi echilibrarea. În această privinţă, în sedinta Guvernului din data de 27 iulie 2023, a fost adoptat Memorandumul cu tema „Adoptarea unor masuri pentru realizarea obiectivului de investiţii Centrala hidroelectrică de acumulare prin pompaj (CHEAP) Tarniţa – Lăpuşteşti.
…………
Ne propunem ca în cel mai scurt timp să procedăm la contractarea studiului de fezabilitate necesar, cu termen de finalizare până la finalul anului 2024. Interesul investitorilor pentru proiect este substantial”
Întrucît subsemnatul (firma şi partenerii asociaţi) am avut ocazia să participăm la Consultarea Pietei, organizată de SAPE, un proces deschis, fără angajamente ferme (non-binding), pentru a vedea cum se poate realiza proiectul Tarniţa-Lăpuşteşti, pe aceeaşi linie a transparenţei, in calitate de jucător în piaţa energiei, ne permitem observaţii si chiar descrierea unor elemente ale propunerilor noastre, pe care le considerăm utile a fi expuse publicului larg, nu numai celor din energie (we are an open book). Cele de mai jos se bazează şi pe experienţa noastră dovedită de management de proiecte complexe (mult mai complexe decit Tarniţa) de peste 0,5 miliarde $, în perioade trecute, dar şi altele mai mici, mai recent, dar, principiile sunt aceleaşi.
Ministerul Energiei a anunţat originea celor 13 firme care au depus oferte:
https://www.gandul.ro/financiar/exclusiv-care-sunt-cele-13-companii-interesate-de , dar că nu poate furniza informaţii despre cine sunt acestea. Noi însă, suntem transparenţi şi urmăm principiul biunivoc: Ministerul cercetează piaţa, dar şi invers – şi piaţa cercetează Ministerul, după cum se va vedea, mai ales că, suntem aproape siguri că propunerea noastră e unică: noi NU am oferit un nou Studiu de Fezabilitate !
Să vedem cum abordează Ministerul Energiei acest proiect prioritar, întrucît Domnul Ministru l- a stabilit ca obiectiv, iar departamentele specializate din Minister si organizaţiile/companiile cu legătură cu subiectul ar fi trebuit să propună căile şi mijloacele de indeplinire cât mai urgente, DAR CE VEDEM ?:
- Se demarează arhicunoscuta ”procedură legală” de a se intocmi un nou Studiu de Fezabilitate, după ce, în trecut, au fost întocmite nu mai putin de 6 (şase !) studii de fezabilitate, toate aratînd intr-un fel sau altul că proiectul este fezabil şi necesar SEN in toate timpurile, dar mai ales în viitor !
Aceasta este o abordare tipic birocratică,