Comentarii

Opinie Radu Bădiceanu, Partener PwC România: În faţa schimbării permanente şi a incertitudinilor, lumea are nevoie de modele noi de leadership

Dacă acţiunile tale inspiră pe alţii să viseze mai mult, să înveţe mai mult, să facă mai mult şi să devină mai mult, eşti un lider, spune Simon Sinek  în cartea “Liderii mănâncă ultimii”.

Despre lideri şi leadership s-a scris, se scrie şi se va scrie şi, cu toate că există multe opinii în ceea ce priveşte rolul acestora în societate, un lucru este cert: nevoia de a avea lideri este constantă nu doar în viaţa profesională cât şi, poate de cele mai multe ori, în cea personală.

Companiile, guvernele au nevoie de lideri care pot crea un impact pozitiv şi de durată în întreaga societate prin deciziile pe care le iau şi acţiunile pe care le întreprind, mai ales în contextul problemelor tot mai complexe şi schimbărilor rapide cu care societatea se confruntă.

Disparităţile de bogăţie nu au fost niciodată mai mari, divizând comunităţi şi având impact asupra gradului de dezvoltare a statelor. Pe de altă parte, viteza şi amploarea dezvoltării tehnologice au provocat consecinţe neprevăzute care s-au manifestat prin tulburări civile, dezechilibrul demografic din întreaga lume pune o presiune suplimentară asupra societăţii, iar erodarea încrederii fracturează lumea şi contribuie la creşterea naţionalismului.

Aceste tendinţe se manifestă rapid şi influenţează orice decizie. În acest context, profilul unui lider de succes trebuie adaptat noilor realităţi, în caz contrar, existând riscul ca liderii să creeze daune, nu doar pentru organizaţia sau instituţia pe care o conduc, ci şi pentru societate în general.

PwC a definit şase paradoxuri ale leadershipului, pe care liderii trebuie să le gestioneze şi să le echilibreze pentru a avea performanţe atât la nivel organizaţional, cât şi la nivel societal.

Localist cu mentalitate globală

Paradoxul constă în necesitatea de a fi în acelaşi timp ancorat pe piaţa locală şi conectat la nivel mondial. Cu alte cuvinte, liderul trebuie să îşi recunoască prejudecăţile care rezultă din perspectiva prin care priveşte lumea şi să înveţe cum să opereze eficient în orice teritoriu , fără a compromite succesul unei alte pieţe în care doreşte să activeze. În plus, trebuie fie capabil să valorifice puterea organizaţiei în sensul cel mai larg al cuvântului pentru a face progrese semnificative chiar şi în pieţe pe care nu le cunoaşte foarte bine. Acest lucru necesită atât conectivitate globală, cât şi locală, precum şi capacitatea de a negocia.

Politician de înaltă integritate

Competenţa politică devine din ce în ce mai importantă, aşteptările fiind ca liderii să obţină sprijin, să negocieze, să formeze coaliţii, să anticipeze contraacţiuni şi să depăşească rezistenţa.

Paradoxul este că, într-un mediu profund politic, oamenii îşi pot pierde uneori integritatea.

Pentru ca toţi oamenii să rămână implicaţi în obţinerea unui rezultat optim pentru organizaţie în perioadele de schimbare, integritatea liderului este foarte importantă – oamenii nu vor urma pe cineva în care nu au încredere. Iar încrederea se câştigă atunci când cuvintele şi faptele noastre sunt în concordanţă cu intenţiile noastre.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button