Comentarii

De ce incendiile nu se sting cu trenuri noi, domnule Grindeanu!

MOTTO: Când ți se rup șireturile, cumperi alte șireturi, nu alți pantofi (proverb rusesc)

Acum trei săptămâni, o locomotivă a luat foc la Oradea. Vineri dimineața, tot la Oradea, a luat foc un tren întreg. Poate este o simplă coincidență, poate faptele au vreo legătură între ele – asta nu putem ști. Chiar dacă eventuala legătură este numai 0,01%, tot merită cercetat. Merită, întrucât există un fel de numitor comun: incendiul.

Pompierii au localizat și stins rapid incendiul de vineri, iar ISU Bihor a anunțat despre cauza probabilă a incendiului că a fost „efectul termic al curentului electric, generat de un conductor electric defect”.

Nimic mai mult decât un fapt divers, produs de ceea ce numim în limbaj curent un scurt-circuit, iar în limbaj științifico-academic, de efectul termic etc etc.

În limbaj politicianist, ne lămurește cum stau lucrurile însuși Ministrul Transporturilor, domnul Sorin Grindeanu: ”E o problemă pe care nu o avem noi ca ţară în ultimul an sau în ultimii doi ani. De peste 25 de ani, în România, nu s-a cumpărat nicio garnitură nouă”.

Mi-aș permite o întrebare retorică pentru domnul ministru: scurt-circuitele se produc atunci când, de 25 de ani, nu cumperi nicio garnitură nouă, sau atunci când nu faci mentenanța corespunzătoare și nu revizuiești instalațiile, din când în când?

Îmi aduc aminte că, între anii 1993 și 1998 au circulat în București vreo 50 garnituri de tramvai importate din Germania, „second hand”. Garniturile fuseseră construite în Germania anilor ’50  și au circulat în München, până au fost vândute primăriei din București. Aici, au mai circulat câțiva ani, fără să ia foc niciuna, deși aveau mai mult decât cei 25 de ani ai domnului ministru De altfel, germanii nu le-au vândut pentru că nu mai erau funcționale, nici de teama că s-ar produce scrut-circuite, ci pentru că nu mai corespundeau condițiilor de trafic urban din München, mai pretențioase decât în Bucureștii de atunci.

Mă întreb, ca tot omul naiv: oare domnul ministru sugerează cumpărarea de garnituri noi, ori de câte ori există suspiciunea că se poate produce un scurt circuit la cele vechi?

Nu-mi vine să cred că așa gândește, mai ales că domnia sa atrage atenția, probabil ca să nu ne facem griji pentru viitor: 161 garnituri noi vor intra la toamnă în țară. Și subliniază că „Nu poţi să ai pretenţii de condiţii europene când timp de peste 25 de ani nu s-a cumpărat niciun tren nou”.

Dar scurt-circuitul nu are nicio legătură cu condițiile europene. El se poate produce indiferent de continent, dacă revizia și intreținerea nu au fost efectuate corect și la timp, conform caietului de sarcini.

Nu sunt specialist, dar parcă nu-mi vine să cred că cel mai eficient mod de a preveni scrut-circuitele este să cumperi trenuri noi. Pentru așa ceva mi s-ar părea recomandabil să revizuiești instalația electrică și – la nevoie –

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button