Actualitate

Programul informatic ANAF, acuzat că strică legumele producătorilor care plătesc TVA

Cinci organizații din domeniu acuză ANAF, în cadrul unei scrisori deschise, că legumele producătorilor ajung să se strice din cauza problemelor create de sistemul informatic al instituției.

Federația Națională Cartoful din România (FNCR), Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV), Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor Horticole din România (HORT INTEGRA), Asociația Grupurilor și Organizațiilor de Producători Agricoli (FRULEG-RO) și Asociația Națională a Cooperativelor Agroalimentare din România (COOP RO), trag un semnal de alarmă în privința experienței de utilizare a platformei E-Transport.

Organizațiile semnatare subliniază că aceasta nu este stabilă, iar producătorii au întâmpinat o serie de dificultăți care au dus, în unele cazuri, la compromiterea mărfurilor.

Totodată, din cauza dificultăților în ceea ce privește operabilitatea platformei, organizațiile susțin că producătorii sunt nevoiți să angajeze personal suplimentar specializat.

Scrisoarea deschisă a organizațiilor, prin care ANAF-ul e acuzat că le pune bețe în roate producătorilor

„Urmare a semnalelor primite din partea membrilor noștri, vă adresăm această scrisoare deschisă, cu speranța că veți lua în considerare îngrijorările și dificultățile pe care le întâmpinăm ca urmare a blocajelor din sistemul E-Transport.

Produsele obținute de membrii noștri producători de cartofi, legume, fructe și pepeni, au fost introduse prin OPANAF nr. 12/2022, la produse cu risc fiscal ridicat, comercializate în relaţia B2B, deși sunt persoane juridice care au contracte încheiate pentru ponderea majoritară a producției, înregistrează în sistem și realizează factură electronică care poate fi confirmată și verificată oricând, având fiscalizare 100%.

În campaniile de recoltat, website-ul ANAF nu face față volumului mare de procese, mai ales în perioadele aglomerate atunci când contabilii trebuie să încarce declarațiile și documentele necesare. Înregistrările fiscale periodice și declarațiile sunt imposibil de operat uneori deoarece platforma se blochează constant, dă erori sau nu mai este accesibilă pe perioade de câteva ore. Au fost cazuri când a durat și 3 ore până s-a putut înregistra și obține codul UIT sau a dat eroare și după 4-5 ore și nu s-a putut emite din cauza capacității insuficiente de operare a website-ului.

Ce facem în acest caz?

Cum procedăm ca producția horticolă să nu se degradeze și să nu primească amendă producătorul/furnizorul-transportatorul și cumpărătorul?

Cartofii, legumele, fructele și pepenii sunt perisabile și mai ales în perioada de vara se degradează rapid dacă sunt ținute câteva ore în plus și cresc cantitățile refuzate și neachitate de cumpărători/retaileri. Există și diferențe între marfa brută și marfa netă plătită, care vor fi aflate de furnizor optimist la câteva zile după livrare, dar înțelegem că se realizează facturi storno dacă există diferență între suma facturată și suma acceptată la plată și încasată efectiv.  Principala problemă aici este că ANAF preia sumele facturate inițial, inclusiv la decontarea TVA, nu se calibrează cu situațiile existente în balanță/bilanț și apar diferențe care se clarifică/rectifică foarte greu și mult mai birocratic.

Asigurați-vă că platforma E-Transport este stabilă, ușor de utilizat și capabilă să facă față volumului mare de date.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button