BNS, scrisoare deschisă către Ciolacu / „Se încercă un control politic al CNAS“
Blocul Național Sindical i-a transmis o scrisoare deschisă lui Marcel Ciolacu prin care îi atrage atenția asupra schimbărilor pe care premierul le-a solicitat la Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
În atenția:
– Domnului Ion-Marcel CIOLACU, Prim-ministrul României
– Tuturor oamenilor politici amnezici ai României
Am luat act cu nedisimulată surprindere de declarația domnului prim-ministru Marcel Ciolacu la adresa Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, prin mesajul adresat în data de 3 august 2023, în deschiderea ședinței de Guvern, actualului ministru al Sănătății:
„Domnule ministru, profit de ocazie să vă solicit să începem să facem schimbări profunde și la nivelul Casei Naționale de Sănătate. Cred că este nevoie de o structură nouă și mai ales de un nou mod de lucru, bazat în primul rând pe eficiență și responsabilitate față de banii contribuabililor!”.
Aceste mesaje ne obligă să reamintim tuturor politicienilor amnezici ai României următoarele aspecte:
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a fost înființată în anul 1997 ca urmare a aprobării Legii nr.145. Încă de la începutul său a fost gândită ca o structură națională care să administreze Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate (FNUASS) ca FOND PUBLIC. Din acest motiv, încă de la înființare, prin lege, această structură funcționa cu maximă transparență în administrarea și gestionarea banilor colectați în FNUASS. Tot din acest motiv, prin lege, s-a instituit Adunarea Generală a reprezentanților, echivalentul unei adunări generale a acționarilor de la o societate comercială pe acțiuni și care reunea reprezentanții legitimi ai tuturor contribuabililor la FNUASS. Totodată, Fondul avea și un Consiliu de Administrație în care erau reprezentate toate categoriile de contribuabili (la vremea respectivă: reprezentanți ai salariaților, ai angajatorilor, ai pensionarilor și reprezentanți ai Guvernului din diverse ministere, precum și un reprezentant din partea Administrației Prezidențiale). Se asigura astfel o funcționare transparentă în activitatea FNUASS. Încă de la constituire, sistemul nou-creat avea propriile instrumente și resurse umane pentru colectarea contribuțiilor la sistemul public de sănătate. Mai mult, personalul angajat în această Casă a beneficiat de stagii de formare și schimburi de experiență cu instituții similare din alte țări europene care au asigurat un transfer de know-how de cea mai bună calitate.
Ce s-a întâmplat în timp? Un atac susținut și permanent la funcționalitățile FNUASS și, implicit, a CNAS pentru controlul politic al acestei instituții, cât și pentru controlul actului managerial și a resurselor financiare ale Fondului de către mediul politic.
Ceea ce s-a întâmplat până în prezent a îndepărat funcționarea și luarea deciziilor de Convenția OIM privind normele minime de securitate socială, precum și de Codul European de Securitate Socială, pe care România l-a ratificat prin Legea 116/2009 – cod ce prevede ca reprezentanții persoanelor protejate trebuie să participe la administrare sau să fie asociați cu putere consultativă. Partea contractantă, adică România, trebuie să își asume responsabilitatea generală pentru buna administrare a instituțiilor și serviciilor care conlucrează în vederea aplicării codului amintit mai sus.
NU NOI,