Opinie Sorin Anagnoste, FABIZ: Ce înseamnă de fapt tranziţia la maşini electrice pentru industria auto?
„Cum ai dat faliment?” În două feluri. Treptat, apoi brusc.” – E. Hemingway
Dacă ar fi o industrie oarecare, poate am trece cu vederea schimbările actuale, dar conform Organizaţiei Internaţionale a Producătorilor de Autovehicule, industria auto a generat direct şi indirect 50 de milioane de locuri de muncă, aducând o valoare de peste două trilioane de dolari. Dacă ar fi o ţară, atunci ar ocupa poziţia a şasea ca valoare.
Conform ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) industria auto a generat în 2021 27,6 miliarde de euro, insemnând aproximativ 12% din produsul intern brut al ţării. Văzând aceste cifre conştientizezi cât de importantă este industria auto pentru România, mai ales că este integrată la rândul ei cu economiile europene, astfel că nu ai cum să nu simţi un fior rece când vezi statistica de mai jos:
Sursa: Gavekal Research/Macrobond
Conform BBC, China va fi în 2023 cel mai mare exportator de maşini. Câteva întrebări pe care ar trebui să ni le punem?
- Cum s-a ajuns ca o ţară care producea în principal produse de o complexitate mică sau medie să devină exportatorul nr. 1 de maşini la nivel global?
- Maşinile sunt lucruri complexe, de ce ar prefera cineva să cumpere un produs doar pentru că este mai ieftin?
- Dacă numărul maşinilor noi rămâne oarecum constant la nivel global, cum o să mă afecteze pe mine? (ie. în România, Slovacia sau Germania?)
- Ce soluţii are Dacia pentru ceea ce se întâmplă cu tranziţia la maşini electrice?
Aceste întrebări şi multe altele le discut de cel puţin doi ani la cursul de Technology Entrepreneurship pe care îl ţin în cadrul programului de masterat Digital Business and Inovation* (MDBI). Mereu am plecat de la avantajul competitiv al fiecărei tip de industrii.
Care sunt avantajele competitive pentru maşinile cu motor cu combustie internă?
Până a menţiona avantajele competitive ar trebui spus că motoarele cu ardere internă au fost utilizate de peste un secol şi au suferit îmbunătăţiri şi perfecţionări continue. Tehnologia este bine stabilită, fiabilă şi familiară producătorilor şi consumatorilor. Astăzi, cele mai mari companii producătoare de maşini cu combustie internă mizează pe:
- Un motor performant, dezvoltat şi perfecţionat de la generaţie la alta.
- Ingineri pregătiţi încă din timpul facultăţii pentru a revoluţia motorul şi alte sisteme şi componente esenţiale (ex. transmisia, sistemul de evacuare, radiatorul şi sistemele de răcire, sistemul de injecţie şi câte şi mai câte).
- O fabrică de producere a acestor maşini (ie. platformă) care costă în general 1,5 – 2 miliarde de euro (un preţ rezonabil pentru cei mai mulţi jucători din această industrie).
- Design şi distribuţie. Dacă designul rămâne încă in-house sau în colaborare de decenii cu firme de design legendare, nu putem să spunem acelaşi lucru şi despre distribuţie. De exemplu, cele mai multe branduri de maşini nu au reprezentanţe în România,