Klaus Iohannis cere Senatului reexaminarea asupra Legii pentru modificarea și completarea art. 485 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ
Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis joi, 20 iulie 2023, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea și completarea art. 485 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Vă prezentăm textul integral al cererii:
București, 20 iulie 2023
Domnului Nicolae-Ionel CIUCĂ
Președintele Senatului
În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,
formulez următoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii pentru modificarea și completarea art. 485 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
La data de 1 iulie 2023, Parlamentul României a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea pentru modificarea și completarea art. 485 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ (PL-x nr. 562/2022).
Legea transmisă la promulgare modifică și completează art. 485 din Codul administrativ, în sensul introducerii prevederii potrivit căreia evaluarea funcționarilor publici se va face anual, prin intermediul sistemului informatic al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru anul anterior.
Totodată, legea introduce „evaluarea nivelului competențelor digitale” în categoria elementelor ce trebuie avute în vedere la evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici.
În vederea evitării unor dificultăți în aplicare, cu impact direct asupra gestionării resurselor umane de către autoritățile și instituțiile publice prevăzute la art. 369 din Codul administrativ, dar și asupra carierei funcționarilor, considerăm că legea se impune a fi reexaminată de Parlament pentru motivele expuse în cele ce urmează.
1. Articolul I. pct. 1 al legii supuse reexaminării modifică alin. (1) al art. 485 din Codul administrativ, având următorul cuprins: „(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici se face anual, prin intermediul sistemului informatic al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru anul anterior.” În forma în vigoare, alin. (1) al art. 485 din Codul administrativ prevede că: „Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici se face anual”.
Potrivit expunerii de motive, scopul legii este „ca rapoartele de evaluare a performanțelor profesionale individuale să fie gestionate în mediul online, de către Agenția Națională a Funcționarilor Publici”.
Așadar, voința inițiatorului a fost aceea de a crea cadrul legal pentru gestionarea în mediul online doar a rapoartelor de evaluare a performanțelor profesionale individuale de către ANFP, şi nu a întregului proces de evaluare care se va gestiona, integral, în mediul online, așa cum reiese din conținutul normei art. I pct. 1 din legea supusă reexaminării.
Considerăm că soluția legislativă propusă nu se corelează cu celelalte prevederi ale Codului administrativ care reglementează evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici. Astfel, la art. 485 alin. (2) din Codul administrativ, în forma în vigoare, se prevede că „procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici de execuție și a funcționarilor publici de conducere reprezintă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, prin compararea gradului și a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale și a criteriilor de performanță stabilite cu rezultatele obținute în mod efectiv de către funcționarul public”.