Trenuri stricate din cauza căldurii, întârzieri şi mizerie. CFR recomandă călătorilor să aibă la ei… apă şi medicamente
De la startul valului de caniculă, apar din ce în ce mai des semnalări de trenuri stricate din cauza căldurii, vagoane în care nu funcţionează aerul condiţionat, dar şi alte probleme, cum ar fi mizeria din garnituri. În tot acest context, CFR Călători vine cu un sfat uluitor pentru cei care cumpără bilet în perioada caniculară: să aibă la ei apă şi medicamente.
I-am întrebat pe ce de la CFR Călători câte locomotive s-au stricat de la începutul verii, dând peste cap curse spre diverse rute din ţară. Iată ce spune CFR.
„Precizăm că vă oferim doar date despre trenurile CFR Călători, nu și ale operatorilor feroviari privați.
În perioada 01 iunie – 14 iulie 2023 s-a defectat din cauza temperaturilor exterioare ridicate circa 0,72% din parcul de material rulant motor. Astfel, în perioada menționată, întârzierile generate de defectarea vehiculelor feroviare motoare reprezintă 0,3% din totalul de timp circulat de CFR Călători”, se arată în răspunsul companiei.
Am intrat pe mersultrenurilor.infofer.ro pentru a vedea cum stă, de fapt, situaţia. Joi dimineaţă, trenul IRN 79, operat de CFR Călători, din direcţia Curtici spre Gara de Nord, apărea cu întârziere de 45 de minute. Trenul R5012, din direcţia Buzău spre Gara de Nord, apărea cu 37 de minute întârziere. Trenul IR1570, din direcţia Galaţi, înregistra 19 minute întârziere pentru sosirea în Gara de Nord.
Trenul IRN 473, din direcţia Curtici, înregistra 61 de minute întârziere. Trenul IC 552, din direcţia Suceava – Gara de Nord, avea 26 de minute întârziere. Trenul IRN 347, tot din direcţia Curtici, avea 129 de minute întârziere. Iar lista continuă. Iată şi dovada foto:
CFR spune că nu pleacă în curse garnituri neverificate, pentru a nu se strica pe parcurs, doar că temperaturile de afară nu permit „răcirea în parametri”
Am vrut să ştim şi cum este posibil să plece, încă, garnituri din staţii fără a avea instalaţia de freon încărcată, fără a fi verificată instalaţia de aer condiţionat, dar şi cum se lucrează pentru remedierea acestor situaţii, mai ales în perioade când sunt avertizări meteo de caniculă.
„CFR Călători face eforturi susținute pentru menținerea în circulație a tuturor unităţilor de material rulant dotate constructiv cu instalații de climatizare. Întregul parc de vehicule feroviare este verificat din punct de vedere tehnic – funcțional înainte de plecarea în cursă, pentru evitarea defectărilor în parcurs.
Sunt și situații în care, din cauza temperaturilor foarte ridicate (de multe ori chiar și de peste 50 de grade C la soare) care se înregistrează la nivelul șinei și cutiei materialului rulant, agregatele instalaţiilor de climatizare nu mai asigură răcirea în parametrii proiectați. În aceste situații calculatoarele de climă comandă automat instalațiilor de climatizare pentru un interval de timp intrarea în modul de funcționare „avarie climă”, timp tehnologic necesar pentru restabilirea parametrilor tehnici proiectați și protejarea instalațiilor împotriva unor deranjamente de lungă durată.
Toate vagoanele de călători dotate constructiv cu instalație de climatizare,