Opinie PeliPartners: Transparenţa, element cheie pentru protejarea drepturilor consumatorilor. Ce trebuie să respecte operatorii economici
Operatorii economici trebuie să acorde o importanţă deosebită cerinţelor de transparenţă, cuprinse în legislaţia pentru protecţia consumatorilor, încă de la momentul redactării şi încheierii contractelor între profesionişti şi consumatori, arată o analiză a casei de avocatură PeliPartners.
Specialiştii PeliPartners atrag atenţia că lipsa unei evaluări aplicate a legislaţiei de protecţia consumatorilor prin raportare la specificul activităţii unui operator economic poate să ducă la posibile limitări ale drepturilor acestora.
„La nivel european, Directiva nr. 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii stabileşte cu titlu general că, în cazul contractelor în care toate clauzele sau o parte a acestora sunt prezentate consumatorului în scris, acestea trebuie întotdeauna să fie redactate într-un limbaj clar şi inteligibil.
Pe plan intern, directiva este transpusă de Legea nr. 193 din 2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, care nuanţează cerinţele la care operatorii economici trebuie să fie atenţi atunci când intenţionează să încheie contracte cu consumatorii. Conform acesteia, contractele vor cuprinde clauze clare, fără echivoc şi pentru înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate”, a explicat Cătălina Burcă-Andonie, Associate PeliPartners.
Cerinţele de transparenţă pot fi înţelese mai aplicat prin analiza orientărilor emise de Comisia Europeană pe acest subiect, cât şi a recomandărilor autorităţilor de protecţia consumatorilor din alte state europene.
Îndrumările Comisiei Europene privind cerinţele de transparenţă
Comisia Europeană vine în ajutorul operatorilor economici indicând în cuprinsul Orientărilor privind interpretarea şi aplicarea Directivei privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii factorii, care ar putea fi relevanţi pentru a stabili dacă o clauză contractuală dată este clară şi inteligibilă şi, deci, dacă aceasta respectă cerinţele de transparenţă:
- posibilitatea reală a consumatorului de a se familiariza cu o clauză contractuală înainte de încheierea contractului; această cerinţă ar include şi întrebarea dacă consumatorul a avut acces la clauza/ (-ele) contractuală/ (-ale) şi a avut posibilitatea de a o/ (le) citi i se raportează inclusiv la orice documente suplimentare sau anexe;
- inteligibilitatea clauzelor individuale, pe baza clarităţii formulării acestora şi a specificităţii terminologiei utilizate, precum şi, dacă este cazul, prin coroborare cu alte clauze contractuale; în acest sens, operatorii trebuie să ia în considerare poziţia sau perspectiva consumatorilor cărora li se adresează clauzele relevante; acest aspect ar include şi întrebarea dacă consumatorii cărora li se adresează clauzele relevante sunt suficient de familiarizaţi cu limbajul în care sunt redactate clauzele;
- modul în care sunt prezentate clauzele contractuale; acesta ar putea include aspecte precum:
- claritatea prezentării vizuale, inclusiv dimensiunea corpului de literă;
- dacă un contract este structurat logic şi dacă se acordă ponderea cuvenită prevederilor importante; fără ca acestea să fie ascunse printre altele;
- dacă clauzele sunt incluse într-un contract şi într-un context în care se poate aştepta în mod rezonabil să fie prezente, inclusiv în coroborare cu alte clauze contractuale etc.
„Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a clarificat în acelaşi timp în mod constant în practica sa că,