Industria de media și divertisment din România va crește cu 7% în 2023 și va atinge 4 miliarde euro. Raport PwC
Industria de media și divertisment din România ar urma să crească cu 7% în acest an, comparativ cu 2022, la o valoare de 4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări, conform celei de-a 24-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027 (GEMO). Previziunile arată menținerea unei rate de creștere între 6 și 7% pe an până în 2027.
”După o revenire puternică în 2021, când a crescut cu 10%, rata de creștere estimată a industriei de media și divertisment din România s-a stabilizat la un nivel de 7% în ultimii doi ani, majoritatea segmentelor puternic afectate de pandemie, precum cinematografia sau sectorul de evenimente și publicații business to business, revenind la nivelul pre pandemic. Totodată vedem că perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală și dominată de publicitate”, a declarat Florin Deaconescu, Partener și Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.
România are cea mai mare creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia sectorul este ar urma să urce cu 6% în acest an, în Ungaria cu aproximativ 4,3%, iar în Cehia cu 4,2%.
Evoluția pe segmente ale pieței
Estimările arată că, dintre cele 11 segmente analizate în cadrul raportului pentru România, cele mai mari creșteri procentuale vor fi înregistrate de publicitatea outdoor, cu 33,5%, serviciile Over-the-top – OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, și cinema, cu 24%. La polul opus se situează ziarele și revistele tipărite, cu un avans estimat la doar 0,36%.
Industria cinematografică, segmentul cel mai afectat de pandemie, a avut în 2022 cea mai mare creștere de pe piața de media și divertisment din România, cu un avans de 91%, la 43 milioane de euro, datorată în special lansării, în decembrie anul trecut, a producției ”Avatar: Drumul apei” care a obținut cele mai mari încasări din istoria acestui sector pe piața locală. Pentru anul acesta creșterea este estimată la 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre pandemic de 59 milioane de euro (2019).
Piața de servicii Over-the-top – OTT din România a înregistrat anul trecut a doua creștere din piață, de 24%, ajungând la o valoare de 56 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată la circa 32%, până la 74 milioane euro. România rămâne în continuare cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani, însă competiția dintre furnizorii OTT prezenți în România este din ce în ce mai mare.
Previziunile arată că sectorul de acces la internet din România va avea a treia cea mai rapidă creștere din lume în următorii cinci ani. În 2022, acesta a crescut cu 11%, la 1,27 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indică un avans de aproximativ 13% în 2023.