Iohannis a trimis spre reexaminare Legea privind înființarea Muzeului Regional „Memorialul Golgota Bucovinei”
La data de 3 iulie 2023, Parlamentul României a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea privind înființarea Muzeului Regional „Memorialul Golgota Bucovinei” (PL-x nr. 471/2022).
Legea are ca obiect de reglementare înființarea Muzeului „Memorialul Golgota Bucovineiˮ, instituție publică de importanță regională, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Culturii.
„Fără a pune în discuție prilejul, scopurile și obiectivele urmărite de legea trimisă la promulgare, considerăm că aceasta conține o serie de dispoziții inaplicabile și instituie un regim juridic neclar al instituției înființate, al bunurilor care formează obiectul colecțiilor muzeului, respectiv cu privire la competențele autorităților publice și persoanelor de drept privat implicate în procesul de înființare, dar și în gestionarea curentă a activității muzeului, aspecte ce impun reanalizarea legii de către Parlament”, se arată în cererea de reexaminare.
Motivele sunt: neclaritatea statutului juridic al Muzeului Regional „Memorialul Golgota Bucovinei”, neclaritatea cu privire la dispozițiile legale aplicabile Muzeului Regional „Memorialul Golgota Bucovinei”, neclaritatea cu privire la competența aprobării regulamentului de organizare și funcționare și a regulamentului de ordine interioară; eclaritatea regimului juridic al bunurilor care alcătuiesc patrimoniul muzeului; acordarea titulaturii de muzeu de importanță regională vine în contradicție cu unele prevederi ale Legii nr. 311/2003.
Detalierea motivelor, potrivit textului de trimitere către reexaminare
„1. Neclaritatea statutului juridic al Muzeului Regional „Memorialul Golgota Bucovinei”
Potrivit art. 1 din legea supusă reexaminării, Muzeul Regional „Memorialul Golgota Bucovinei” este instituție publică de importanță regională, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Culturii. În același timp, potrivit art. 3 lit. a) din lege „construirea și administrarea Muzeului se va realiza de către Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților”.
Prin raportare la obiectivele enumerate de art. 3 din lege, apreciem necesară clarificarea statutului juridic al muzeului nou-înființat, date fiind reglementările diferite aplicabile unui muzeu de drept public, respectiv unuia de drept privat. Astfel, deși legea menționează că muzeul se află în subordinea Ministerului Culturii, organ de specialitate al administrației publice centrale, administrarea acestuia se va realiza de către Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, persoană juridică de drept privat, potrivit art. 3 lit. a) din legea supusă reexaminării.
Menționăm că implicațiile stabilirii unui anume statut juridic al unui muzeu sunt detaliate în cuprinsul Legii nr. 311/2003, care detaliază obligațiile proprietarilor sau titularilor de alte drepturi reale asupra muzeelor și colecțiilor publice de importanță regională, procedura de înființare, procedura de acreditare, modalitatea de funcționare, competența stabilirii regulilor de organizare și funcționare, modalitățile de finanțare.
Din ansamblul reglementărilor cuprinse în legea supusă reexaminării rezultă că raporturile juridice dintre Ministerul Culturii, în subordinea căruia se înființează muzeul regional, și Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților sunt neclare în ceea ce privește atribuțiile concrete ale acestora din perspectiva organizării concursului de proiecte de management, a atribuirii contractului de management, a modalităților de finanțare, a constituirii patrimoniului inițial al acestuia, a edificării construcției muzeului pe terenul pus la dispoziție cu titlu gratuit pe toată perioada de existență a construcției de către Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, a obținerii autorizațiilor prevăzute de lege și chiar a titularului acestora.