O întrebare: cum de mai poate rămâne în învăţământ un profesor al cărui elev a luat nota 2 la evaluarea naţională?
Poţi admite că elevii cad probele de la evaluarea naţională, de la bacalaureat, de la facultate. E loc în lume şi pentru ei. În fond, un instalator, dacă este harnic, poate câştiga mai bine decât un medic dentist cu rezidenţiat. Dar să ratezi examenele de evaluare naţională cu nota 2, când nota 1 se acordă din oficiu?
În România, la evaluarea naţională din acest an, 430 de copii au primit nota zece.Într-un editorial din ZF Dana Ciriperu întreabă simplu: câţi din aceşti copii de nota zece au ajuns la această performanţă de aplaudat fără meditaţii consistente? Este şcoala românească capabilă să pregătească copii de nota zece fără ca părinţii să-şi cheltuiască banii albi pentru zile negre pe meditaţii?
Profesorul Ciprian Mihali, de la Universitatea Babeş-Bolyai, scrie, într-o opinie publicată în PRESShub, că presiunea notelor este o povară pentru părinţi, pentru copii. Şi că “un zece curat” este o iluzie. În Franţa, spune el (profesorul Mihali a obţinut titlul de doctor la universitatea Strasbourg) când un profesor acordă nota maximă (20, potrivit sistemului francez) el trebuie să facă un referat în care să-şi justifice decizia, referat care este analizat de conducerea şcolii. De pildă, arată profesorul Mihali (citând presa din Franţa), ca să obţii nota maximă la matemetică, la bacalaureat, este nevoie ca teza să fie evaluată de 13 profesori -examinatori; la limba franceză de 78 de profesori – examinatori iar la filosofie de 127. La noi, la examinarea naţională, sunt doi profesori-examinatori şi tot doi la bacalaureant, indiferent de nota obţinută.
Despre notele mari şi chinul de a le obţine, despre sacrificiul parinţilor cu meditaţii, cu lupta de a intra la un liceu de top, s-a tot scris de ani de zile. Dar, uitându-mă pe rezultatele de la examinarea natională, văd note de 2 şi 3. Am în faţă un tabel cu 16 poziţii de la evaluarea naţională. Din cei 16 candidaţi din tabel, 7 au picat examenul, având cu o medie de sub 5, (44%), iar doi dintre ei au medii de sub 3. Sunt date dintr-o şcoală generală de la oraş, nu de la sat.
Cum este posibil ca, după opt ani de şcoală, să ai nota 2 la limba română? Păi înseamnă că nu ştii să scrii. Şi cum au ajuns aceşti copii în clasa a opta fără să ştie să scrie şi să citească? Unde a fost profesorul în tot acest timp? Poate nu toţi iau evaluarea naţională, deşi este stupid să nu poţi trece o evaluare naţională, chiar cu notă mică, după opt ani de şcoală, dar nici măcar nota 4? Nota 2? Ce-i asta? Înţeleg că a fost o problemă cu sintagma “de bună seamă” şi, cu siguranţă, copiii nu-şi spun pe stradă “buna seama” în sus, “bună seama” în jos, în loc de salut. Dar nota 2? Pai, sintagma “de buna seamă” a fost punctată la examen cu două puncte, dacă nu greşesc. Restul? Aveau de facut un comentariu dupa un text. Orice prostii ai fi scris,