Elevul strivit de sistem
Bacalaureatul de anul acesta este încă un fiasco marca Deca. Nu spun că dna ministru e rău intenționată, nu spun nici că e incompetentă. Oameni în care am toată încrederea susțin contrariul și nu am cum să îi contrazic. Ceea ce s-a întâmplat însă anul acesta scoate la iveală un sistem disfuncțional și posibil corupt.
Este un sistem pe care dna Deca l-a moștenit, desigur, dar în fața căruia are o reacție cu mult prea relaxată.
Mi-e imposibil să înțeleg cum poate fi pentru dna Deca o simplă coincidență că, potrivit Dexonline, înainte de examenul care cerea un sinonim pentru sintagma „de bună seamă, căutarea acesteia pe site-ul mai sus menționat a explodat, adică o sută de căutări în câteva ore, în timp ce în toată luna precedentă fusese doar una.
“Este un rezultat care nu poate fi corelat științific cu o potențială ieșire a subiectelor în spațiul public, credeți-ne, am verificat”, spune dna ministru Deca. Dar cu ce poate fi corelat? Care poate fi explicația unui fenomen care lovește direct în cel mai important atribut al oricărei testări: încrederea în corectitudinea ei.
Dna Deca spune doar „nu se poate”, dar nu oferă o explicație cât de cât credibilă alternativă la răsuflarea subiectelor. Ce să înțeleagă un elev din așa ceva?
Că niște profesori cu mulți elevi la meditații i-au întrebat înainte de examen cum ar alege ei sinonimul pentru „de bună seamă”? Și dacă așa se întâmplă acum, la examenul național, cum va fi la admiterea separată în liceele de top?
Cel puțin la fel de grav este ceea ce s-a întâmplat la Liceul Șincai din Capitală, unde în jur de 70 de lucrări au fost anulate după jumătate din timpul scurs din examen pentru că titlul „examen național de bacalaureat” nu era împărțit pe rânduri în mod egal, înțeleg, ceea ce putea fi interpretat ca semn.
Din start, când ai o lucrare sau două cu această problemă s-ar putea vorbi de suspiciunea unui semn. Dar când ai 70 de lucrări în această situație, nu e cam mult pentru un semn? 70 de copii au făcut același semn și au dat șpagă aceluiași corector? Să fim serioși!
Poate că anularea lucrărilor a fost justificată conform regulamentului. Dar ce au păzit supraveghetorii până la mijlocul examenului? De ce nu au sesizat rapid care e problema și nu au înlocuit foaia?
Un asemenea incident în mijlocul examenului poate avea un impact teribil asupra unui candidat. Pe de-o parte, faptul că, nevoit să rescrie ce scrisese deja în jumătate din timp, fără prelungire, intră în criză de timp și nu mai apucă să termine. Este ceea ce, potrivit Edupedu, s-a și întâmplat unor copii.
Pe de altă parte, stresul momentului poate genera un blocaj emoțional total și copilul să nu o mai poată lua de capăt.
Nu este prima dată când se întâmplă așa ceva. Anul trecut, la Colegiul Național Coșbuc,