Scandalul Dieselgate: Ce sentință a primit fostul șef de la Audi și cât are de plătit
Instanţa a identificat că Rupert Stadler era la curent cu escrocheria privind falsificarea emisiilor şi i-a aplicat o pedeapsă cu suspendare plus o amendă usturătoare.
Tribunalul din München l-a condamnat pe fostul CEO al Audi, Rupert Stadler, la o pedeapsă cu suspendare de 1 an şi 9 luni. Stadler a fost găsit vinovat de fraudă pentru că a blocat cu întârziere vânzarea de maşini diesel cu emisii modificare, potrivit Mediafax.
Amendă de 1,1 mil. euro pentru fostul șef de la Audi
Sentinţa dictată împotriva lui Stadler este rezultatul unui acord de recunoaştere a vinovăţiei şi include şi o amendă de 1,1 milioane de euro şi plata cheltuielilor de judecată. Stadler a pledat de multă vreme nevinovat, dar în cele din urmă a pledat vinovat, pentru a evita o pedeapsă cu închisoarea.
Cei doi co-inculpaţi ai lui Stadler în proces, Wolfgang Hatz, fost director Audi şi Porsche, şi mâna dreaptă a lui la Audi, Giovanni Pamio, au recunoscut că au manipulat motoarele vehiculelor, pentru a asigura respectarea valorilor legale de evacuare la testarea pe un pod, dar nu pe drum.
Primul a primit o pedeapsă de doi ani de închisoare cu suspendare şi o amendă de 400 de mii de euro, în timp ce al doilea a primit o pedeapsă de 21 de luni de închisoare cu suspendare şi o amendă de 50 de mii de euro.
Primele sentinţe penale scandalului Dieselgate
Sunt primele sentinţe penale din Germania pentru scandalul diesel care a explodat în 2015. În momentul de faţă, mai sunt şi alte anchete sau procese împotriva foştilor manageri ai grupului Volkswagen.
Stadler, în vârstă de 60 de ani, a contestat acuzaţiile pe parcursul procesului său, care a început în septembrie 2020. În faţa judecătorilor, Stadler a recunoscut că a fost conştient în 2016 că valorile de emisie ale maşinilor diesel erau susceptibile de a fi manipulate şi că a permis ca marketingul acestora să continue în Germania până la începutul anului 2018.
Dieselgate a provocat un scandal la nivel mondial şi a pătat puternic reputaţia industriei auto germane. În 2015, în urma acuzaţiilor Agenţiei de Mediu din SUA (EPA), Volkswagen a recunoscut că a echipat 11 milioane de motoare de tip „EA 189” pe vehiculele sale diesel cu software capabil să le facă să pară mai puţin poluante la testele de laborator şi pe drum.
Stadler nu este acuzat că este instigatorul înşelătoriei, ci că a fost la curent cu instalarea de software ilegal şi că nu a făcut nimic pentru a o opri mişcarea.
Context Dieselgate
Dieselgate este cel mai mare scandal care a zguduit Volkswagen în ultimii ani, iar compania a plătit peste 32 de miliarde de euro în taxe judiciare şi amenzi legate de muşamalizare.
Tot acest scandal a luat amploare la 18 septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) a Statelor Unite a anunţat că a început o nouă investigaţie referitoare la emisiile motoarelor diesel montate în maşinile Grupului Volkswagen produse între 2009 şi 2015.