“Patriotismul Economic” a lui Marcel Ciolacu si modelul economic din Turcia. Unde o apa la jumatate costa 80 de bani
Ideologii din prime time-ul televiziunilor de mare audienta si rating de la noi din tara catalogheaza Turcia drept dictatura.
Altii vad in Turcia una dintre tarile de prima marime in industria de prelucrare, constructii si agricultura, membra a tuturor marilor congregatii economice. De exemplu, in aceasta perioada are loc in Turcia conferinta OECD a schemelor de seminte, care stabileste standardele si conventiile in domeniu.
Alti vad o tara cu un segment demografic tanar foarte larg, o rezerva de forta de munca pentru un ciclu industrial si mai atragator. Si cu o diaspora extrem de capabila; doar un exemplu, BioNTech, care incepe sa produca medicamente impotriva cancerului pe baza de mARN.
Romanii stiu despre Turcia din povestile cu bataliile din Evul Mediu care au facut ca multi turci sa fie de origine romana si din ospitalitatea inegalabila din statiunile din Mediterana si Egee, care aduce Turciei anual venituri de peste 8 miliarde dolari, de aproape zeci ori mai mari decat veniturile din turismul romanesc.
Unii romani avizati stiu despre uzina de autoturisme din Craiova ca a trecut in proprietatea Ford Otosan, o companie detinuta in parti egale de americani si grupul turc Koc. Anul acesta fabrica se apropie de maximul istoric al productiei de autovehicole si da de lucru la 6.000 de romani.
Sau despre Arctic, detinut de grupul turc Arcelik, cu operatiuni in in Romania prin doua fabrici, la Gaesti si la Ulmi, care recent a preluat operatiunile Whirlpool din mai multe zone geografice, dand de lucru la 20.000 de angajati.
Alti romani stiu de autobuzele Otokar, fabricate de Karsan, un grup infiintat in 1966, la 10 ani dupa ce isi incepea activitatea fabrica Autobuzul din Bucuresti, acum inchisa. Fabricile Karsan vand autobuze in 40 de tari, inclusiv in Romania, unde se spune ca multe municipalitati au facut eforturi sa scoata Karsan din licitatii, pentru ca, nu-i asa, Turcia este o dictatura.
Destul de multi romani au auzit de Turcia si din stirile recente, care ne arata ca mai multe tronsoane dificile din autostrazile finantate prin PNRR au fost date pentru constructie catre firme turcesti. Sau ca metroul din Cluj-Napoca va fi construit de o asociere condusa de grupul turc Gulermak.
Unii romani de specialitate stiu ca Banca Anului 2023 este condusa de un turc, care este dealtfel Bancherul Anului 2023.
Parintii doctrinei “Patriotismului Economic” promovata de Marcel Ciolacu isi pierd vremea in aceasta perioada intr-o lupta epica disproportionata cu retailerii, pentru a reduce pretul mancarii la raft – inclusiv al fructelor si legumelor care in marea lor majoritate vin din Turcia – uitand ca asta inseamna incasari mai mici din taxe directe si indirecte, din impozite si poate chiar din contributii, daca retailerii decid in cele din urma sa faca restructurari pentru ca le scad veniturile.
Alternativ, imi permit sa sugerez parintilor doctrinei sa mearga in Turcia sa vada daca si cum functioneaza “Patriotismul Economic” a lui Recep Erdogan,