Actualitate

Turn virtual de control pentru noul aeroport de la Brașov. Gabriel Davidescu, director UTI, explică de ce este operat de la Arad

Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: pxhere.com

Gabriel Davidescu, UTI Construction and Facility Management, a vorbit despre implementarea unui turn de control virtual pentru Areoportul Intrenațional Brașov – Ghimbav, fiind primul aeroport din România și al doilea din lume care beneficiază de această tehnologie, încă din etapa de operaționalizare.

UTI Construction and Facility Management a realizat instalații și sisteme de securitate pe cele mai importante aeroporturi din țară. Însă, de departe, una dintre cele mai mari provocări privind Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav a fost reprezentată de sistemele de radionavigaţie și în special turnul de control virtual.

„Este pentru prima dată implementată în România această tehnologie. Este o soluţie nouă. A fost implementată pentru prima dată în Suedia de către unul dintre partenerii noştri de tehnologie – SAB, un nume care nu mai necesita niciun fel de prezentare. Acest concept a fost implementat pentru prima dată într-un aeroport din Suedia, în 2015. În proiectul de sisteme de radio-navigație noi am avut parteneri importanţi de tehnologie alături de noi”, a spus Gabriel Davidescu, directorul UTI Construction and Facility Management.

„Costă mai mult să facem un turn de control obişnuit”

„Costă puţin mai mult să facem un turn de control obişnuit. Un turn remote (n.r. la distanță) ajunge să coste mai puţin decât un turn fizic. Numai costrucția în sine şi betoanele care se toarnă pentru un turn clasic ajung să coste mai mult decât toată tehnologia necesară pentru a face povestea aceasta remote. Dar nu argumentele legate de costurile de investiții au fost, ci cele legate de siguranţă şi, nu în ultimul rând, de reducerea costurilor de operare”, a mai spus acesta.

Vezi și: Aeroportul Braşov se deschide pe 15 iunie. Prima aeronavă care va ateriza acolo aparţine TAROM

Turnul virtual, operat de la Arad

„A fost decizia celor de la Romatsa şi s-a bazat, printre altele, pe faptul că acolo Romatsa deţine un centru de competență puternic. Decizia a fost a lor de a-l duce la Arad, însă el poate fi dus foarte uşor oriunde în lume, nu doar în România. Aradul este un centru înalt performant în cadrul Romatsa. Decizia de a duce turnul remote la Arad a aparţinut Romatsa.

Decizia, iniţial, printr-un studiu de fezabilitate, de a implementa de prima dată o tehnologie de turn virtual în locul unui turn clasic a fost decizia Aeroportului Braşov şi, probabil, în mod special, a domnului Alexandru Anghel, directorul general al aeroportului. Ei au promovat-o şi s-a bazat pe noile tehnologii care există la ora actuală – nu în ultimul rând, pe reducerea de costuri”, a explicat Gabriel Davidescu.

„Este mult peste ceea ce poate să facă un om”

„Ce poate să facă un astfel de sistem este mult peste ceea ce poate să facă un om care simplu priveşte pista ca să identifice obiectele în mişcare înaintea unei aterizări. În acest moment, se face complet automatizat, prin analiză video.

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button