Adina Jivan, Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners: Cât de garantate sunt, în realitate, creanţele de asigurare
Iminenţa deschiderii celei de a patra proceduri de faliment faţă de un asigurator ce deţine o cota semnificativă pe piaţa asigurărilor din România pune din nou în centrul atenţiei mecanismele de garantare a creanţelor de asigurare. Prin Legea nr. 213/2015 a fost constituit Fondul de garantare a asiguraţilor (FGA) ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor ce are scopul de a proteja creditorii de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurător. Aşadar, cel puţin la nivel teoretic, există un cadrul legal şi instituţional care să asigure plata despăgubirilor chiar în cazul deschiderii procedurii falimentului faţă de un asigurător, protejând astfel nu numai interesele creditorilor de asigurare, ci şi stabilitatea pieţei asigurărilor în general.
Urmărind însă modul în care a fost efectuată plata despăgubirilor, în contextul în care în ultimii opt ani, trei mari societăţi de asigurări – Astra Asigurări, Carpatica Asig, City Insurance au intrat în faliment, este evident că acest mecanism de garantare nu funcţionează eficient.
Astfel, chiar de la primele falimente pe de piaţă, au existat o serie de obstacole şi tergiversări în efectuarea plăţilor, ceea ce a condus la existenţa unui număr impresionant de dosare în care au fost contestate decizii de respingere a cererilor de plată de către FGA. Deşi, de cele mai multe ori, FGA a fost obligat la plata despăgubirilor, acestea au fost achitate extrem de târziu, la câţiva ani distanţă de la data producerii prejudiciului. În aceste cazuri, FGA a fost obligat şi la plata dobânzii legale prin hotărâri judecătoreşti, ca minimă reparaţie faţă de întârzierea nepermisă cu care s-a efectuat plata despăgubirilor.
Cele mai frecvente justificări din partea FGA faţă de plata cu întârziere a despăgubirilor au fost subdimensionarea aparatului propriu faţă de volumul mare de cereri de plată, dar şi lipsa unui termen imperativ, stipulat expres în Legea nr. 213/2015, în care FGA să aibă obligaţia de a proceda la analiza cererilor de plată şi plata despăgubirilor.
Deşi experienţa primelor două falimente a scos la iveală o serie de disfuncţionalităţi care se impuneau a fi rezolvate, la fel de ineficient se dovedeşte a fi mecanismul de garantare şi după cel mai recent faliment al City Insurance. În contextul în care personalul FGA a fost suplimentat, iar contribuţiile asigurătorilor la fond au crescut de la 2% la 4%, întârzierile în soluţionarea cererilor adresate FGA sunt nepermis de mari. După cum anunţă FGA chiar pe website-ul său în data de 12.06.2023, în momentul de faţă sunt analizate cererile de plată depuse în data de 08.04.2022, deci cu mai bine de un an în urmă. În acest context, ne întrebăm cum se poate susţine că ne aflăm într-o situaţie de reparare a prejudiciului cauzat prin producerea evenimentului asigurat când, de la data producerii accidentului şi până în momentul plăţii despăgubirilor trece, de regulă, o perioadă de peste un an. Este evident că despăgubirile plătite cu asemenea întârziere nu mai oferă o reparaţie integrală a prejudiciului: FGA nu achită dobânda legală, nu actualizează sumele cu rata inflaţiei iar despăgubirea nu acoperă perioada în care persoana prejudiciată a fost lipsită de folosinţa bunului avariat.