Opinie Adrian Stoichină, COO Prima Development Group: Garanţiile proiectelor imobiliare – Cum te asiguri că primeşti calitatea garantată în contract. Ce tipuri de garanţii imobiliare există şi cine plăteşte pentru eventualele vicii ascunse
Atunci când decide să facă o investiţie într-un nou apartament, orice client urmăreşte, în general, două lucruri: ca viitoarea sa locuinţă să arate bine şi să se comporte bine în timp. Un design plăcut, dotări cu tehnologii de ultimă oră, parcări amenajate şi situarea într-o zonă avantajoasă sunt criterii care pot înclina balanţa în favoarea proiectului rezidenţial care le pune la dispoziţia clienţilor. Dar este oare suficient? Achiziţia unei locuinţe este o investiţie pe termen lung, fie în confortul locativ, fie în cel financiar al familiei şi din acest motiv clienţii trebuie să aibă certitudinea că apartamentul în care investesc îşi păstrează standardele de calitate tot pe termen lung. Cu alte cuvinte, să se asigure că este o bună investiţie. În momentul achiziţiei sunt acordate unele garanţii de către dezvoltatori şi constructori. Dar cum te asiguri că primeşti calitatea garantată în contract? Informarea corectă este foarte importantă din acest punct de vedere.
Câte tipuri de garanţii imobiliare există
La achiziţia unui apartament, clienţii primesc două tipuri de garanţii: cea acordată de către dezvoltator şi cea oferită în baza legii calităţii în construcţii. Prima garanţie este stabilită convenţional de către fiecare dezvoltator în parte, în timp ce a doua este garantată de lege, în mod automat, fără a fi necesar să fie menţionată în contractul de vânzare-cumpărare dintre client şi dezvoltator.
Garanţia acordată de dezvoltatori este în general, de 1-3 ani. Prima Development Group este primul dezvoltator care a introdus în România garanţia de 5 ani (pentru ansamblul rezidenţial Core Timpuri Noi) şi nu întâmplător.
Garanţia acordată în baza legii calităţii în construcţii este oferită de către constructor pentru toate viciile ascunse, pentru o perioadă de 10 ani. Astfel, dacă după 6-7 ani de exploatare se constată, spre exemplu, că hidroizolaţia nu este executată corespunzator sau că instalaţiile electrice au vicii de execuţie, constructorul este responsabil pentru toate acestea. Cât priveşte structura de rezistenţă, este garantată pentru întreaga durată de viaţă a construcţiei.
Există însă un element care poate sta la baza unor situaţii nedorite de către clienţi: nu există constrângeri referitor la constructorii angajaţi de dezvoltator pentru construcţia unui proiect de apartamente.
Cine plăteşte pentru eventualele vicii ascunse?
Următoarea situaţie este simplu de imaginat: un investitor înfiinţează o companie de dezvoltare şi achiziţionează un teren. Angajează o agenţie de marketing specializată, aşa că randările şi imaginea de brand a proiectului arată profesionist, iar clienţii o consideră un proiect premium.
Apoi, ca să aibă un cost de construcţie redus, decide să nu angajeze un antreprenor general, o companie specializată care să execute toată construcţia, ci alege să lucreze cu echipe mici, care realizează doar manopera. Astfel, angajează 1-2 ingineri care se ocupă de urmărirea lucrarilor şi de achiziţiile de materiale, iar apoi apelează la subcontractori mici, pe specialităţi – echipe de dulgheri, fierari, electricieni, instalatori etc. Nu există nicio constrângere legislativă care să îl impiedice să construiască în regie proprie, indiferent de dimensiunea ansamblului pe care îl ridică – poate fi un bloc boutique sau,